Palvelun laatu elintarvikeliikkeessä : case:K-Citymarket Laune
Häme, Minna (2013)
Häme, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025848
Tiivistelmä
Tämän työn aihe on palvelun laatu ja miten se muodostuu elintarvikeliikkeen palvelutiskillä. Työn tarkoituksena oli tutkia minkälaisia laadullisia asioita asiakas arvostaa palvelutiskillä asioidessaan. Menetelmänä käytin kvantitatiivistä eli määrällistä menetelmää, koska se soveltuu parhaiten ihmisten tutkimiseen.
Toimeksiantajana toimi Lahdessa sijaitseva K-Citymarket Launeen elintarvikepuoli.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joissa kysyin palvelutiskillä asioivilta asiakkailta palvelun laatuun liittyviä kysymyksiä. Vastauksia sain kokonaisuudessaan 62.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelun laatua yrityksen ja asiakkaan näkökulmista ja henkilökohtaisen myyntityön vaikutuksesta palvelun laatuun.
Keskeiset tulokset olivat, että asiakkaat pitävät tärkeänä laadukkaassa palvelussa asiakaspalvelijan ammattitaitoa ja sitä, että asiakasta kuunnellaan. Kuitenkin tuotteiden hinta ja hyvä hinta-laatu-suhde olivat tärkeitä asiakkaille. Tulosten perusteella tehtävät päätelmät ovat: henkilökohtainen palvelu on asiakkaille tärkeää ja he myös arvostavat sitä.
Toimeksiantajana toimi Lahdessa sijaitseva K-Citymarket Launeen elintarvikepuoli.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joissa kysyin palvelutiskillä asioivilta asiakkailta palvelun laatuun liittyviä kysymyksiä. Vastauksia sain kokonaisuudessaan 62.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelun laatua yrityksen ja asiakkaan näkökulmista ja henkilökohtaisen myyntityön vaikutuksesta palvelun laatuun.
Keskeiset tulokset olivat, että asiakkaat pitävät tärkeänä laadukkaassa palvelussa asiakaspalvelijan ammattitaitoa ja sitä, että asiakasta kuunnellaan. Kuitenkin tuotteiden hinta ja hyvä hinta-laatu-suhde olivat tärkeitä asiakkaille. Tulosten perusteella tehtävät päätelmät ovat: henkilökohtainen palvelu on asiakkaille tärkeää ja he myös arvostavat sitä.