Sijoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyyden parantaminen : case: Danske Bank Oyj
Nerg, Toni (2013)
Nerg, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sijoittamista, säästämistä ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyydellä on tärkeä rooli sijoitustoiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena on parantaa Danske Bank Oyj:n Lahden konttorin sijoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, kuinka Danske Bankin Lahden konttorin sijoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä pystytään parantamaan. Asiaa käsitellään pankin näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosa muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään säästämiseen ja sijoittamiseen, sijoittamisen prosessiin sekä erilaisiin säästämis- ja sijoitusvaihtoehtoihin. Toisessa osassa syvennytään asiakastyytyväisyyteen, kuten sen muodostumiseen, kilpailukeinona käyttämiseen, mittaamiseen ja parantamiseen. Asiakastyytyväisyyden yhtenä osana paneudutaan asiakaskohtaamiseen, joka on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus rakentuu Danske Bank Oyj:n Lahden konttorissa tehdystä teemahaastattelusta sekä tutkijan omista kokemuksista. Haastattelussa pyrittiin selvittämään sijoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyyden nykyistä tasoa, työntekijöiden nykyisiä toimintatapoja, palvelun ja tuotteiden merkitystä asiakastyytyväisyyteen sekä löytämään konkreettisia kehitysehdotuksia toimintatapoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Danske Bank Oyj:n Lahden konttorin sijoitusasiakkaiden nykyinen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Asiakastyytyväisyyteen pystytään vaikuttamaan pienillä muutoksilla jokapäiväisissä rutiineissa. Asiakastyytyväisyyden merkittävä parantaminen vaatii suurempia toimenpiteitä ja investointeja.
Opinnäytetyön teoriaosa muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään säästämiseen ja sijoittamiseen, sijoittamisen prosessiin sekä erilaisiin säästämis- ja sijoitusvaihtoehtoihin. Toisessa osassa syvennytään asiakastyytyväisyyteen, kuten sen muodostumiseen, kilpailukeinona käyttämiseen, mittaamiseen ja parantamiseen. Asiakastyytyväisyyden yhtenä osana paneudutaan asiakaskohtaamiseen, joka on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus rakentuu Danske Bank Oyj:n Lahden konttorissa tehdystä teemahaastattelusta sekä tutkijan omista kokemuksista. Haastattelussa pyrittiin selvittämään sijoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyyden nykyistä tasoa, työntekijöiden nykyisiä toimintatapoja, palvelun ja tuotteiden merkitystä asiakastyytyväisyyteen sekä löytämään konkreettisia kehitysehdotuksia toimintatapoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Danske Bank Oyj:n Lahden konttorin sijoitusasiakkaiden nykyinen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Asiakastyytyväisyyteen pystytään vaikuttamaan pienillä muutoksilla jokapäiväisissä rutiineissa. Asiakastyytyväisyyden merkittävä parantaminen vaatii suurempia toimenpiteitä ja investointeja.