”Mitä seksi on?”. 8.- ja 9.-luokkalaisten kysymyksiä seksuaalisuudesta
Patovirta, Anna; Tatarinov, Andrea (2013)
Patovirta, Anna
Tatarinov, Andrea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025854
Tiivistelmä
Yleisesti ottaen moni nuori kokee seksuaalisuudesta ja seksistä puhumisen vaikeaksi, noloksi ja häpeälliseksi. Murrosikäiset elävät aikakautta, jolloin ollaan uteliaita omasta kehosta ja kaikki pitää saada nyt ja heti. Tulevina terveydenhoitajina tutkijat halusivat tietää, mitkä seksuaaliterveyttä käsittelevät asiat ovat epäselviä nuorille.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä 8.- ja 9.-luokkalaisten tietoja seksuaalisuudesta ja luoda apukeino vaikeiden kysymysten esittämiseen. Tarkoituksena on tuottaa nuorille Internet-sivusto, jonka avulla he pystyvät kysymään vaikeita kysymyksiä seksuaalisuudesta ilman muiden ikäluokkalaisten naurua tai osoittelua. Tarkoituksena on myös mitata kyseisen sivuston toimivuutta. Opinnäytetyön tavoitteisiin kuuluu lisäksi oppia vastaamaan Internetin välityksellä nuorten esittämiin kysymyksiin sekä selvittää, minkälaisten kysymysten esittämisen nuoret kokevat vaikeimmiksi.
Opinnäytetyön avulla halutaan tarjota terveydenhoitajille ja terveystiedon opettajille tietoa, mikä nuoria kiinnostaa ja mietityttää, jotta kyseiset asiat voitaisiin huomioida seksuaalikasvatustunneilla sekä terveydenhoitajan vastaanotolla.
Internet-sivusto tehtiin vantaalaiselle yläkoululle ja sivusto oli auki molemmille ikäluokille yhden kuukauden ajan. Kysymysten lähettäminen oli vapaaehtoista ja aiheellisia kysymyksiä saatiin 22 kappaletta. Kysymykset jaettiin kahdeksaan aihepiiriin sisällön erittelyn avulla. Aihepiirit olivat sukupuolielimet, ehkäisy, raskaaksi tuleminen, itsetyydytys, kuukautiset, seurustelu, seksielämän aloittaminen ja muut. Sivuston arvioimiseen käytettiin oppilaille jaettavaa palautekyselyä ja tietovisaa. Arviointeja saatiin palautekyselyn avulla yhteensä 190 kappaletta ja 178 kappaletta tietovisan avulla.
Sivusto sai pääsääntöisesti positiivista palautetta. Tulosten mukaan sivusto koettiin hyödylliseksi siltä osin, mitä sivustoa käytettiin. Kysymyksiä tuli odotettua vähemmän, vaikka projektiin osallistui kaksi vuosiluokkaa. Nuoret kokivat, että heillä on jo hyvät tiedot seksuaalisuudesta, joten erilliselle teoriaosuudelle ei nähdä tarvetta. Jos samanlainen sivusto perustettaisiin uudestaan, saattaisi olla, ettei päädyttäisi täysin samanlaisiin ratkaisuihin.
Jatkotutkimusaiheena voisi tehdä samanlaisen sivuston muutamalle koululle, mikä saattaisi edesauttaa oppilaiden anonyymiyttä. Mikäli kysymykset ja niiden vastaukset pysyvät vain kysyjän ja vastaajan välisinä, saattaisivat kysymykset herättää suurempaa luottamusta ja näin asioista uskalletaan mahdollisesti kysyä rohkeammin ilman pelkoa henkilöllisyyden paljastumisesta. Tulleista kysymyksistä voitaisiin koostaa tietopankki verkkoterveydenhoitajien käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä 8.- ja 9.-luokkalaisten tietoja seksuaalisuudesta ja luoda apukeino vaikeiden kysymysten esittämiseen. Tarkoituksena on tuottaa nuorille Internet-sivusto, jonka avulla he pystyvät kysymään vaikeita kysymyksiä seksuaalisuudesta ilman muiden ikäluokkalaisten naurua tai osoittelua. Tarkoituksena on myös mitata kyseisen sivuston toimivuutta. Opinnäytetyön tavoitteisiin kuuluu lisäksi oppia vastaamaan Internetin välityksellä nuorten esittämiin kysymyksiin sekä selvittää, minkälaisten kysymysten esittämisen nuoret kokevat vaikeimmiksi.
Opinnäytetyön avulla halutaan tarjota terveydenhoitajille ja terveystiedon opettajille tietoa, mikä nuoria kiinnostaa ja mietityttää, jotta kyseiset asiat voitaisiin huomioida seksuaalikasvatustunneilla sekä terveydenhoitajan vastaanotolla.
Internet-sivusto tehtiin vantaalaiselle yläkoululle ja sivusto oli auki molemmille ikäluokille yhden kuukauden ajan. Kysymysten lähettäminen oli vapaaehtoista ja aiheellisia kysymyksiä saatiin 22 kappaletta. Kysymykset jaettiin kahdeksaan aihepiiriin sisällön erittelyn avulla. Aihepiirit olivat sukupuolielimet, ehkäisy, raskaaksi tuleminen, itsetyydytys, kuukautiset, seurustelu, seksielämän aloittaminen ja muut. Sivuston arvioimiseen käytettiin oppilaille jaettavaa palautekyselyä ja tietovisaa. Arviointeja saatiin palautekyselyn avulla yhteensä 190 kappaletta ja 178 kappaletta tietovisan avulla.
Sivusto sai pääsääntöisesti positiivista palautetta. Tulosten mukaan sivusto koettiin hyödylliseksi siltä osin, mitä sivustoa käytettiin. Kysymyksiä tuli odotettua vähemmän, vaikka projektiin osallistui kaksi vuosiluokkaa. Nuoret kokivat, että heillä on jo hyvät tiedot seksuaalisuudesta, joten erilliselle teoriaosuudelle ei nähdä tarvetta. Jos samanlainen sivusto perustettaisiin uudestaan, saattaisi olla, ettei päädyttäisi täysin samanlaisiin ratkaisuihin.
Jatkotutkimusaiheena voisi tehdä samanlaisen sivuston muutamalle koululle, mikä saattaisi edesauttaa oppilaiden anonyymiyttä. Mikäli kysymykset ja niiden vastaukset pysyvät vain kysyjän ja vastaajan välisinä, saattaisivat kysymykset herättää suurempaa luottamusta ja näin asioista uskalletaan mahdollisesti kysyä rohkeammin ilman pelkoa henkilöllisyyden paljastumisesta. Tulleista kysymyksistä voitaisiin koostaa tietopankki verkkoterveydenhoitajien käyttöön.