UNITY MOBIILIPELIEN KEHITYKSESSÄ
Uurainen, Mika (2013)
Uurainen, Mika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa mobiilipelidemo, jonka toteutuksessa käy-tettiin apuna Unity-pelimoottoria. Pelin suunnittelu ja ideointi on toteutettu täysin itse. Tarkoituksena oli tehdä nykymarkkinoille suurta suosiota nauttineiden mobiilipelien rinnalle oma toimiva ja yhtenäinen pelidemo.
Opinnäytetyössä käsitellään laajasti Unity-pelimoottoria ja mobiilipeleille yleisesti ominaisia asioita sekä niiden aiheuttamia haasteita ohjelmoijalle, verrattaessa normaa-liin Windows-ympäristössä toteutettaviin peleihin. Opinnäytetyössä tulee ilmi Unityn komponenttimainen ohjelmointi. Yhtenä tavoitteena oli myös tehdä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Gamelabin käyttöön opas aloitteleville ohjelmoijille Unityn käyttöön. Opinnäytetyö sisältää sovellettavia ohjelmakoodiesimerkkejä.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös mobiilipelin valmistusprosessi: mitä kaikkea tulee tehdä, jotta peli päätyy itse laitteille sekä mitä ohjelmia ja lisenssejä tarvitaan. Käydään lyhyesti läpi käytettävän pelimoottorin ominaisuuksia ja miten sen ominaisuuksia on hyödynnetty eri tilanteissa. Tämän lisäksi tarkastellaan myös pelin ideaa ja mitä tulee ottaa huomioon, kun peliä suunnittelee.
Opinnäytetyössä käsitellään laajasti Unity-pelimoottoria ja mobiilipeleille yleisesti ominaisia asioita sekä niiden aiheuttamia haasteita ohjelmoijalle, verrattaessa normaa-liin Windows-ympäristössä toteutettaviin peleihin. Opinnäytetyössä tulee ilmi Unityn komponenttimainen ohjelmointi. Yhtenä tavoitteena oli myös tehdä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Gamelabin käyttöön opas aloitteleville ohjelmoijille Unityn käyttöön. Opinnäytetyö sisältää sovellettavia ohjelmakoodiesimerkkejä.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös mobiilipelin valmistusprosessi: mitä kaikkea tulee tehdä, jotta peli päätyy itse laitteille sekä mitä ohjelmia ja lisenssejä tarvitaan. Käydään lyhyesti läpi käytettävän pelimoottorin ominaisuuksia ja miten sen ominaisuuksia on hyödynnetty eri tilanteissa. Tämän lisäksi tarkastellaan myös pelin ideaa ja mitä tulee ottaa huomioon, kun peliä suunnittelee.