Hok-Elannon Internet-sivujen uudistuksen kehittämisideat
Jokinen, Susanna; Nousiainen, Anne (2013)
Jokinen, Susanna
Nousiainen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Hok-Elannolle kehittämisideoita tulevaan Internet-sivujen uudistukseen. Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan eli Hok-Elannon kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui asiakasymmärryksestä ja sähköisestä liiketoiminnasta. Tutkimusmenetelmät olivat bencmarking, haastattelu ja etnografinen haastattelu. Benchmarkingin kohteina olivat Hok-Elannon lisäksi kansainväliset yritykset Ica, Ikea ja Macy’s. Haastatteluun valittiin Hok-Elannon eri-ikäisiä aikuisia Internet-sivujen käyttäjiä, joista osa osallistui lisäksi etnografiseen haastatteluun. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen ja niiden pohjalta muodostettiin kehittämisideoita.
Kehittämisideoiksi saatiin, että Hok-Elannon Internet-sivuilla tulisi olla enemmän esitelty organisaation rakennetta, esimerkiksi eri osuuskauppoja, Hok-Elantoa ja yleisesti S-ryhmää. Se antaisi nykyistä tarkemman yleiskuvan osuustoiminnasta. Internet-sivujen ulkoasua tulisi kehittää sekä sosiaalisen median näkyvyyttä Internet-sivuilla tulisi lisätä. Myös tuotehakua tulisi kehittää. Muita kehittämisideoita olivat, että Foodie.fm -palvelua kehitettäisiin nykyistä näkyvämmäksi ja Kauppakassi-palvelua maantieteellisesti kattavammaksi.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui asiakasymmärryksestä ja sähköisestä liiketoiminnasta. Tutkimusmenetelmät olivat bencmarking, haastattelu ja etnografinen haastattelu. Benchmarkingin kohteina olivat Hok-Elannon lisäksi kansainväliset yritykset Ica, Ikea ja Macy’s. Haastatteluun valittiin Hok-Elannon eri-ikäisiä aikuisia Internet-sivujen käyttäjiä, joista osa osallistui lisäksi etnografiseen haastatteluun. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen ja niiden pohjalta muodostettiin kehittämisideoita.
Kehittämisideoiksi saatiin, että Hok-Elannon Internet-sivuilla tulisi olla enemmän esitelty organisaation rakennetta, esimerkiksi eri osuuskauppoja, Hok-Elantoa ja yleisesti S-ryhmää. Se antaisi nykyistä tarkemman yleiskuvan osuustoiminnasta. Internet-sivujen ulkoasua tulisi kehittää sekä sosiaalisen median näkyvyyttä Internet-sivuilla tulisi lisätä. Myös tuotehakua tulisi kehittää. Muita kehittämisideoita olivat, että Foodie.fm -palvelua kehitettäisiin nykyistä näkyvämmäksi ja Kauppakassi-palvelua maantieteellisesti kattavammaksi.