Ympäristön ja kentän suunnittelu mobiilipeliin
Lavaste, Einari (2013)
Lavaste, Einari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ympäristön ja kentän suunnittelu mobiilipeliin, ja se käsittelee pelinkehitysryhmä Rollersin kehitteillä olevaa mobiilipeliä nimeltä Rollophant. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ympäristönsuunnittelua ja pelikenttien suunnittelua sekä suunnitella ja toteuttaa edellä mainittuun peliin kaksi ensimmäistä kenttää taustoineen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aikaisemmin julkaistuja pelejä. Pelikenttien suunnitteluprosessi käsitellään yksityiskohtaisesti ensimmäisistä ideoista alkaen, ja niissä sivutaan muun muassa ympäristö- ja rakennusarkkitehtuuria. Pelikenttien rakenne on myös keskeisessä osassa.
Opinnäytetyöstä saa käsityksen pelikenttäsuunnittelun työvaiheista ja siitä, kuinka kentät valmistuvat. Siitä käy myös ilmi, että pelikenttien suunnittelu mobiilialustalle ei eroa valtavasti suunnittelusta muille alustoille, kun vain tietää alustan rajoitukset ja huomioi usein lyhyt kestoisiksi jäävät pelikerrat.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aikaisemmin julkaistuja pelejä. Pelikenttien suunnitteluprosessi käsitellään yksityiskohtaisesti ensimmäisistä ideoista alkaen, ja niissä sivutaan muun muassa ympäristö- ja rakennusarkkitehtuuria. Pelikenttien rakenne on myös keskeisessä osassa.
Opinnäytetyöstä saa käsityksen pelikenttäsuunnittelun työvaiheista ja siitä, kuinka kentät valmistuvat. Siitä käy myös ilmi, että pelikenttien suunnittelu mobiilialustalle ei eroa valtavasti suunnittelusta muille alustoille, kun vain tietää alustan rajoitukset ja huomioi usein lyhyt kestoisiksi jäävät pelikerrat.