Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Perhesiiven työmenetelmiä kehittämässä

Ström, Taru (2013)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Taru_Strom.pdf (645.2Kt)
Lataukset: 


Ström, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Perhesiiven työmenetelmiä niin, että toiminnan laatu paranee ja työn tekeminen helpottuu. Perhesiipi on Kotkan kaupungin Lasten vastaanottokoti Taimelan toinen osasto. Se tarjoaa vauva- ja lapsiperheille ympärivuorokautista tukea ja ohjausta vanhemmuuteen ja lapsen hoitoon. Perhesiiven tehtäviin kuuluu myös lapsen ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen tukeminen tai sen eheyttäminen. Opinnäytetyö oli alku Perhesiiven kehittämistyölle.
Keräsin kehittämistyön kannalta tärkeät tiedot fokusryhmäkeskusteluilla, haastattelulla, muistilapuilla ja tutkimalla muita aineistoja, kuten perehdytys- ja lomakekansiota. Analysoin keskusteluaineiston keskusteluteemojen mukaisesti. Teemat olivat: kuinka välttää puolesta tekemistä – perheen oma vastuu, kuinka siirtää tieto ja taito arkeen sekä huolenmäärän arvioimisen vaikeus. Toteutin opinnäytetyön tiiviissä yhteistyössä Lasten vastaanottokoti Taimelan työntekijöiden kanssa. Kehittämisprosessi, joka sisälsi useita vaiheita, oli tämän työn kehittämismenetelmä.
Kehittämistyön tuloksista selvisi, että hoitojakson suunnitelmallisuutta tulee parantaa ja tavoitteiden pitää olla pieniä ja selkeitä. Lisäksi asiakkaan kunnioittaminen ja kuunteleminen nousivat kehittämistyön tärkeimmiksi asioiksi. Asiakkaan toiveiden arvostaminen katsottiin myös tärkeäksi. Yhteisen sävelen löytäminen asiakastyössä sekä avoin keskustelu katsottiin olevan asiakastyön kivijalka. Kehittämistyön tärkein oivallus oli se, että tehtävän kuvaa ja prosessinkuvausta pitää selkeyttää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste