How To Commercialize Patents : case: Company X
Viitanen, Joni (2013)
Viitanen, Joni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia patentteja, niiden merkitystä modernille taloudelle, sekä tapoja joilla patentteja voidaan kaupallistaa. Tämän opinnäytetyön hankkeisti Yritys X, jolla oli tarve saada tietoa patenteista ja toimintasuunnitelmaa niiden kaupallistamiseen.
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää deduktiivisellä lähestymistavalla. Tutkimus perustuu ensi- ja toissijaisiin lähteisiin sisältäen kirjallisuutta, haastatteluita, sekä kirjoittajan omaa pohdintaa yrityksestä.
Teoreettinen osuus käsittelee lyhyesti mikroyrityksiä sekä immateriaalioikeuksia, keskittyen varsinkin patentteihin ja niiden kaupallistamiseen. Tutkimus sisältää patenttien peruskäsitteet, tietoa niiden arvioimisesta, sekä hakuprosessista Suomessa. Patenttien kaupallistamista käydään läpi selvittämällä erilaisia kaupallistamismuotoja esimerkiksi myymistä sekä lisensointia.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan yrityksen nykytilaa, jotta kaupallistamissuunnitelma olisi mahdollisimman räätälöity yritykselle. Tämän tutkimuksen perusteella, yritykselle kehitetään toimintasuunnitelma jota noudattamalla yritys maksimoi mahdollisuutensa onnistua kaupallistamisessa.
Tutkimus osoittaa, että Yritys X:n tarvitsee tehdä lisätutkimuksia varmistaakseen patenttirikkomusten laajuuden. Näiden tutkimusten perusteella tehty markkinointi materiaali auttaa patentin kaupallistamisessa. Erittäin tärkeää
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää deduktiivisellä lähestymistavalla. Tutkimus perustuu ensi- ja toissijaisiin lähteisiin sisältäen kirjallisuutta, haastatteluita, sekä kirjoittajan omaa pohdintaa yrityksestä.
Teoreettinen osuus käsittelee lyhyesti mikroyrityksiä sekä immateriaalioikeuksia, keskittyen varsinkin patentteihin ja niiden kaupallistamiseen. Tutkimus sisältää patenttien peruskäsitteet, tietoa niiden arvioimisesta, sekä hakuprosessista Suomessa. Patenttien kaupallistamista käydään läpi selvittämällä erilaisia kaupallistamismuotoja esimerkiksi myymistä sekä lisensointia.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan yrityksen nykytilaa, jotta kaupallistamissuunnitelma olisi mahdollisimman räätälöity yritykselle. Tämän tutkimuksen perusteella, yritykselle kehitetään toimintasuunnitelma jota noudattamalla yritys maksimoi mahdollisuutensa onnistua kaupallistamisessa.
Tutkimus osoittaa, että Yritys X:n tarvitsee tehdä lisätutkimuksia varmistaakseen patenttirikkomusten laajuuden. Näiden tutkimusten perusteella tehty markkinointi materiaali auttaa patentin kaupallistamisessa. Erittäin tärkeää