Prosessiohjaus Kouvolan peruskouluissa tuen kolmiportaisen mallin toteuttamiseksi
Koho, Hannele; Elomaa, Kiia (2013)
Koho, Hannele
Elomaa, Kiia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on prosessiohjaus Kouvolan peruskouluissa tuen kolmiportaisen mallin toteuttamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää prosessiohjaajien näkökulmasta, miten prosessiohjaus on otettu Kouvolan peruskouluissa vastaan, miten sitä voitaisiin kehittää ja mitä menetelmiä se on tuonut mukanaan koulun toimintaan. Tarkoituksena on selvittää, miten prosessiohjaus vaikuttaa oppilaiden tuen saamiseen entiseen verrattuna. Tarkastellaan prosessiohjausta ja sen vaikutusta kouluyhteisön näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään varhaista puuttumista, kolmiportaista tukea ja siihen liittyviä työtapoja ja menetelmiä, työyhteisön vaikutusta muutoksen toteuttamisessa sekä prosessiohjausta. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan tutkimuksen suorittamisesta ja saaduista tuloksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita. Lomakkeet lähetettiin tammikuussa 2013 Kouvolan jokaiselle prosessiohjaajalle, joita oli 67. Saatiin takaisin 21 lomaketta, joten vastausprosentti oli 31,3.
Vastauksista kävi ilmi, että suurin osa prosessiohjaajista koki prosessiohjauksen olevan hyödyllistä toimintaa ja hyvä mahdollisuus tuoda kolmiportainen tuki käytännössä toimimaan kouluissa. Prosessiohjaajista noin puolet koki, että oppilaiden tuen saanti on helpottunut sen myötä. Prosessiohjauksen vastaanottoa pidettiin yleisesti joko hyvänä tai kohtalaisena, mutta myös huonoja kokemuksia löytyi. Suureksi hyödyksi koettiin lomakkeiden ja pedagogisten asiakirjojen täytön selkiytyminen sekä yhteistyön lisääntyminen ja kokemusten jakaminen opettajien välillä. Negatiivisena puolena koettiin työmäärän lisääntyminen sekä ajan puute.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään varhaista puuttumista, kolmiportaista tukea ja siihen liittyviä työtapoja ja menetelmiä, työyhteisön vaikutusta muutoksen toteuttamisessa sekä prosessiohjausta. Opinnäytetyön lopussa kerrotaan tutkimuksen suorittamisesta ja saaduista tuloksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita. Lomakkeet lähetettiin tammikuussa 2013 Kouvolan jokaiselle prosessiohjaajalle, joita oli 67. Saatiin takaisin 21 lomaketta, joten vastausprosentti oli 31,3.
Vastauksista kävi ilmi, että suurin osa prosessiohjaajista koki prosessiohjauksen olevan hyödyllistä toimintaa ja hyvä mahdollisuus tuoda kolmiportainen tuki käytännössä toimimaan kouluissa. Prosessiohjaajista noin puolet koki, että oppilaiden tuen saanti on helpottunut sen myötä. Prosessiohjauksen vastaanottoa pidettiin yleisesti joko hyvänä tai kohtalaisena, mutta myös huonoja kokemuksia löytyi. Suureksi hyödyksi koettiin lomakkeiden ja pedagogisten asiakirjojen täytön selkiytyminen sekä yhteistyön lisääntyminen ja kokemusten jakaminen opettajien välillä. Negatiivisena puolena koettiin työmäärän lisääntyminen sekä ajan puute.