HAMINAN KAUPPIAANTALOMUSEON HELLAHUONEEN DOKUMENTOINTI JA ALUSTAVA RESTAUROINTISUUNNITELMA
Jokinen, Jenni (2013)
Jokinen, Jenni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066749
Tiivistelmä
Työn aiheena on Haminan Kasarminkatu 6:ssa sijaitsevan kauppiaantalomuseon hel-lahuoneen dokumentointi ja alustava restaurointisuunnitelma. Dokumentoinnissa on painotettu erityisesti tapettitutkimukseen.
Työn alussa on kerrottu lyhyesti ympyräkaavaisen linnoituskaupunki Haminan histo-riasta, kaupungin perustamisen vaiheista ja kolmesta kaupunkia tuhonneesta 1800-luvun suurtulipalosta. Työssä kerrotaan myös lyhyesti kauppiaantalomuseon vaiheista. Tapetti tutkimuksessa vanhin tapetti on luultavasti 1800-luvun lopulta, joten työssä perehdytään tapettien tyylihistoriaan 1800-luvun lopulta 1950-luvulle. Työssä käydään läpi myös 1930-luvun interiööriä, johon hellahuone halutaan palauttaa.
Työn produktiivisena tavoitteena oli irrottaa tapettinäytteet toisistaan ja ajoittaa ne tyylihistorian aikakausille. Tapeteille tehtiin kansio, johon tapetit sijoitettiin säilyvyy-den turvaamiseksi. Toisena työn tavoitteena oli dokumentoida huone kokonaisuudes-saan ennen restaurointi toimenpiteitä. Tapetti- ja maalikerroksista tehtiin dokumen-tointiraportti, josta selviää kaikki huoneessa olleet tapetti- ja värikerrokset. Kolmantena tavoitteena oli tehdä huoneelle alustava restaurointisuunnitelma, jonka pohjalta Haminan museo voi lähteä toteuttamaan huoneen tulevaa restaurointia.
Tapettien irrottamiseen käytettiin kolmea eri menetelmää: mekaanista irrottamista, kosteuskammiota ja suoraa kostutusta. Työssä kerrotaan myös muista irrotusmenetel-mistä, kuten pakastamisesta. Hellahuoneen tapetti näytteitä on 16 kerrosta ja ne ajoit-tuvat 1800-luvun lopulta aina 1950–70 luvulle. Tapettien tyylien tunnistaminen tehtiin pääasiassa vertailemalla näytteitä muihin tapettinäytteisiin ja tapettien tyylihistoriaan. Lopuksi jokainen tapetti kiinnitettiin vehnätärkkelysliisterillä japaninpaperille, joka suojaa ja tukee näytteitä. Näytteet sijoitettiin kansioon, jossa näytteet säilyvät vahin-goittumattomina.
Työn lopputuloksena on tapettikansio ja kattava dokumentointiraportti huoneesta ku-vin ja dokumentointikortein. Huoneen restaurointisuunnitelmassa on annettu muutama varteen otettava vaihtoehto restaurointia varten ja kerrottu niiden hyvistä ja huonoista puolista.
Työn alussa on kerrottu lyhyesti ympyräkaavaisen linnoituskaupunki Haminan histo-riasta, kaupungin perustamisen vaiheista ja kolmesta kaupunkia tuhonneesta 1800-luvun suurtulipalosta. Työssä kerrotaan myös lyhyesti kauppiaantalomuseon vaiheista. Tapetti tutkimuksessa vanhin tapetti on luultavasti 1800-luvun lopulta, joten työssä perehdytään tapettien tyylihistoriaan 1800-luvun lopulta 1950-luvulle. Työssä käydään läpi myös 1930-luvun interiööriä, johon hellahuone halutaan palauttaa.
Työn produktiivisena tavoitteena oli irrottaa tapettinäytteet toisistaan ja ajoittaa ne tyylihistorian aikakausille. Tapeteille tehtiin kansio, johon tapetit sijoitettiin säilyvyy-den turvaamiseksi. Toisena työn tavoitteena oli dokumentoida huone kokonaisuudes-saan ennen restaurointi toimenpiteitä. Tapetti- ja maalikerroksista tehtiin dokumen-tointiraportti, josta selviää kaikki huoneessa olleet tapetti- ja värikerrokset. Kolmantena tavoitteena oli tehdä huoneelle alustava restaurointisuunnitelma, jonka pohjalta Haminan museo voi lähteä toteuttamaan huoneen tulevaa restaurointia.
Tapettien irrottamiseen käytettiin kolmea eri menetelmää: mekaanista irrottamista, kosteuskammiota ja suoraa kostutusta. Työssä kerrotaan myös muista irrotusmenetel-mistä, kuten pakastamisesta. Hellahuoneen tapetti näytteitä on 16 kerrosta ja ne ajoit-tuvat 1800-luvun lopulta aina 1950–70 luvulle. Tapettien tyylien tunnistaminen tehtiin pääasiassa vertailemalla näytteitä muihin tapettinäytteisiin ja tapettien tyylihistoriaan. Lopuksi jokainen tapetti kiinnitettiin vehnätärkkelysliisterillä japaninpaperille, joka suojaa ja tukee näytteitä. Näytteet sijoitettiin kansioon, jossa näytteet säilyvät vahin-goittumattomina.
Työn lopputuloksena on tapettikansio ja kattava dokumentointiraportti huoneesta ku-vin ja dokumentointikortein. Huoneen restaurointisuunnitelmassa on annettu muutama varteen otettava vaihtoehto restaurointia varten ja kerrottu niiden hyvistä ja huonoista puolista.