Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen omaehtoisen leikin toteutuminen päiväkodissa

Kotikuusi, Katja (2013)

 
Avaa tiedosto
Kotikuusi_Katja.pdf (331.4Kt)
Lataukset: 


Kotikuusi, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066753
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään lasten omaehtoiseen leikkiin. Omaehtoisen leikin tutkiminen toteutettiin havainnoimalla lasten leikkiä eräässä kymenlaaksolaisessa päiväkodissa
3−5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Havainnoinnit toteutettiin kahtena eri viikkona: ensimmäinen viikko vapaan havainnoinnin menetelmällä ja toinen viikko havainnointilomakkeen
avulla, joka oli tehty ensimmäisen viikon huomioiden perusteella.

Havainnointien tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon lapset saavat leikkiä omaehtoista leikkiään päiväkodissa ja millaisia ovat leikkien sisällöt sekä niiden kestoihin ja
jatkuvuuteen vaikuttavat asiat. Havainnoimalla selvitettiin myös leikkien loppumiseen johtavia syitä.

Havainnointien tuloksena saatiin selville, että lapset saavat leikkiä omaehtoista eli vapaata leikkiä kyseisellä päiväkodilla hyvin paljon. Päiväkodin henkilökunta antoi lapsille leikkiaikaa ja pystyi siirtämään myös valmiiksi suunniteltuja ohjattuja tuokioita myöhempään ajankohtaan jos leikki oli hedelmällistä. Lapset leikkivät paljon tyttö- ja
poikaporukoissa mutta myös yhteisleikkejä syntyi. Lasten ikäjakauma ei vaikuttanut leikkeihin, pystyttiin leikkimään porukalla vaikka joukossa oli sekä 3- että 5-vuotiaita
lapsia. Tyttöjen suosimat leikit painottuivat rooli- ja mielikuvitusleikkeihin kun taas pojat suosivat seikkailu- ja sankaruusleikkejä.

Opinnäytetyön teoreettinen perusta keskittyy siihen, mitä omaehtoinen leikki on ja miksi se on tärkeää lapsen kehityksen kannalta. Leikki vaikuttaa lapsen kognitiiviseen,
motoriseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Teoriaosiossa käsitellään myös aikuisen roolia leikkien tukijana ja niihin vaikuttajana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste