Uniresta Oy:n toimintakäsikirjan luominen IMS-toimintajärjestelmään osaksi laatujärjestelmää ja perehdyttämisen apuvälineeksi
Fomin-Laine, Satu (2013)
Fomin-Laine, Satu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066611
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Uniresta Oy, joka on oululainen opiskelija- ja henkilöstöravintola yritys. Opinnäytetyön lähtökohtana oli laatia käytännönläheinen toimintakäsikirja Uniresta Oy:lle IMS -toimintajärjestelmään osaksi yrityksen laatujärjestelmää, joka tullaan sertifioimaan myöhemmin. Toimintakäsikirjasta löytyy toiminnan ohjauksen, laadunvarmistuksen, ympäristövaikutusten sekä turvallisen ja terveellisen työpaikan kannalta olennaiset ja tärkeät toimintatapaohjeet.
Laatu ja laadunhallinta ovat yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, ja siksi Uniresta Oy:ssä aloitettiin laatuprojekti keväällä 2012. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut perehtyä yrityksen eri toimintoihin ja laatia toimintakäsikirja ISO 9001/2008, Euroopan laatupalkinnon ja Balanced Scorecardin pohjalta, ja sen kautta kehittää perehdyttämistä.
Työn teoriaosassa on käyty läpi asioita, jotka muodostavat Uniresta Oy:n toimintakäsikirjan ja samalla koko laatujärjestelmän viitekehyksen. Teoriaosassa on käyty läpi perusasioita perehdyttämisestä, kuvattu IMS-toimintajärjestelmä sekä se, miten Uniresta Oy:n toimintakäsikirja on tuotettu ja miten toimintakäsikirjaa voidaan käyttää perehdyttämisen välineenä.
Liitteenä oleva toimintakäsikirja on salainen eikä tule julkisen version liitteeksi. Toimintakäsikirja toimii Uniresta Oy:n perehdyttämisaineistona sekä osana yrityksen laatujärjestelmää. Tämän toimintakäsikirjan kautta Uniresta Oy on saanut perehdyttämisaineiston, joka on samankaltainen kaikille työntekijöille. Toimintakäsikirjan avulla Uniresta Oy:n on helppo toteuttaa perehdyttämistä työntekijän tarpeet huomioiden. Jatkossa perehdyttämisaineistoa on helppo päivittää ja kehittää entistä paremmaksi.
Laatu ja laadunhallinta ovat yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, ja siksi Uniresta Oy:ssä aloitettiin laatuprojekti keväällä 2012. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut perehtyä yrityksen eri toimintoihin ja laatia toimintakäsikirja ISO 9001/2008, Euroopan laatupalkinnon ja Balanced Scorecardin pohjalta, ja sen kautta kehittää perehdyttämistä.
Työn teoriaosassa on käyty läpi asioita, jotka muodostavat Uniresta Oy:n toimintakäsikirjan ja samalla koko laatujärjestelmän viitekehyksen. Teoriaosassa on käyty läpi perusasioita perehdyttämisestä, kuvattu IMS-toimintajärjestelmä sekä se, miten Uniresta Oy:n toimintakäsikirja on tuotettu ja miten toimintakäsikirjaa voidaan käyttää perehdyttämisen välineenä.
Liitteenä oleva toimintakäsikirja on salainen eikä tule julkisen version liitteeksi. Toimintakäsikirja toimii Uniresta Oy:n perehdyttämisaineistona sekä osana yrityksen laatujärjestelmää. Tämän toimintakäsikirjan kautta Uniresta Oy on saanut perehdyttämisaineiston, joka on samankaltainen kaikille työntekijöille. Toimintakäsikirjan avulla Uniresta Oy:n on helppo toteuttaa perehdyttämistä työntekijän tarpeet huomioiden. Jatkossa perehdyttämisaineistoa on helppo päivittää ja kehittää entistä paremmaksi.