Lapsen arki lastensuojelun asiakkaana olevien lasten kuvaamana
Kuokkanen, Maiju (2013)
Kuokkanen, Maiju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pääkaupunkiseudulla toimivan perhetukikeskuksen lasten arjen kuvaaminen. Opinnäytetyö on osa laajaa paikallista kehittämishanketta. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa lisää tietoa työntekijöille siitä, millaisena lapset kokevat arjen perhetukikeskuksessa. Tarkoituksena on myös tuoda lasten osallisuus näkyväksi.
Perhetukikeskus on kiinnostunut myös lasten vanhempien/huoltajien ja perhetukikeskuksen työntekijöiden kokemuksista. Opinnäytetyö on rajattu lasten kokemuksiin. Jos vanhempien ja työntekijöiden kokemuksista tehdään opinnäytetyöt jatkossa, voidaan tätä opinnäytetyötä hyödyntää peilaten vastauksia keskenään. Tämä opinnäytetyö on siis yksi osa perhetukikeskuksen tavoittelemaa kokonaisuutta arjen tiedosta.
Perhetukikeskuksen tehtävänä on kuntouttaa lapsiperheitä. Toiminnan lähtökohtana on lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen yhteistyössä vanhempien kanssa. Perheille tarjotaan perhetu-kikeskuksen kautta tukea arkielämässä joko perheen kotona, perhetukikeskuksessa tai yhdessä molemmissa. Perhetukikeskus tarjoaa lapselle ja perheelle mm. toimintaterapiaa, ryhmätunteja sekä tapaamisia ja neuvotteluita.
Perhetukikeskuksen ollessa yksi avohuollon tukitoimista, avasin teoriaosuudessa lastensuojelun avohuoltoa sekä perhetyötä. Teoriaosuudessa käsitellään myös perhetukikeskuksen tarjoamia palveluita ja toimintaa. Lapsen osallisuutta on myös avattu teoriaosuudessa, sillä sen lisääminen oli yksi tämän opinnäytetyön tavoitteista.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutin puoli-strukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastattelussa oli neljä kysymystä. Puolistrukturoitu teemahaastattelu on joustava haastattelumenetelmä. Käytin haastattelussa apunani Pesäpuu Ry:n Elämäni tärkeät asiat -kuvakortteja. Kuvakorttien käyttö oli haastattelussa vapaaehtoista.
Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä, eli induktiivista, sisällönanalyysiä. Haastateltavat lapset olivat iältään 9 - 12–vuotiaita. Kaikki haastateltavat olivat poikia. Haastateltavia oli neljä. Kaikki haastatteluun kutsutut lapset osallistuivat haastatteluun.
Tulosten mukaan pojille merkityksellisiä asioita perhetukikeskuksen arjessa olivat peliaika, yhteinen tekeminen, yhdessä olo sekä keskustelu työntekijöiden, perheen ja kavereiden kanssa. Toisaalta haastateltavat kokivat perhetukikeskuksen asioita tylsinä, mutta toisaalta taas he toivat myös positiivisia asioita esiin. Poikien vastaukset olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa.
Perhetukikeskus on kiinnostunut myös lasten vanhempien/huoltajien ja perhetukikeskuksen työntekijöiden kokemuksista. Opinnäytetyö on rajattu lasten kokemuksiin. Jos vanhempien ja työntekijöiden kokemuksista tehdään opinnäytetyöt jatkossa, voidaan tätä opinnäytetyötä hyödyntää peilaten vastauksia keskenään. Tämä opinnäytetyö on siis yksi osa perhetukikeskuksen tavoittelemaa kokonaisuutta arjen tiedosta.
Perhetukikeskuksen tehtävänä on kuntouttaa lapsiperheitä. Toiminnan lähtökohtana on lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen yhteistyössä vanhempien kanssa. Perheille tarjotaan perhetu-kikeskuksen kautta tukea arkielämässä joko perheen kotona, perhetukikeskuksessa tai yhdessä molemmissa. Perhetukikeskus tarjoaa lapselle ja perheelle mm. toimintaterapiaa, ryhmätunteja sekä tapaamisia ja neuvotteluita.
Perhetukikeskuksen ollessa yksi avohuollon tukitoimista, avasin teoriaosuudessa lastensuojelun avohuoltoa sekä perhetyötä. Teoriaosuudessa käsitellään myös perhetukikeskuksen tarjoamia palveluita ja toimintaa. Lapsen osallisuutta on myös avattu teoriaosuudessa, sillä sen lisääminen oli yksi tämän opinnäytetyön tavoitteista.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutin puoli-strukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastattelussa oli neljä kysymystä. Puolistrukturoitu teemahaastattelu on joustava haastattelumenetelmä. Käytin haastattelussa apunani Pesäpuu Ry:n Elämäni tärkeät asiat -kuvakortteja. Kuvakorttien käyttö oli haastattelussa vapaaehtoista.
Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä, eli induktiivista, sisällönanalyysiä. Haastateltavat lapset olivat iältään 9 - 12–vuotiaita. Kaikki haastateltavat olivat poikia. Haastateltavia oli neljä. Kaikki haastatteluun kutsutut lapset osallistuivat haastatteluun.
Tulosten mukaan pojille merkityksellisiä asioita perhetukikeskuksen arjessa olivat peliaika, yhteinen tekeminen, yhdessä olo sekä keskustelu työntekijöiden, perheen ja kavereiden kanssa. Toisaalta haastateltavat kokivat perhetukikeskuksen asioita tylsinä, mutta toisaalta taas he toivat myös positiivisia asioita esiin. Poikien vastaukset olivat hyvin samankaltaisia toistensa kanssa.