Palveluyrityksen viestintämateriaalin suunnittelu ja toteutus : Case: Opas World Trade Center Turun vuokralaisille
Virolainen, Mia (2013)
Virolainen, Mia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on World Trade Center Turku -toimitilakiinteistön
vuokralaisille suunnatun kiinteistöoppaan suunnittelu ja toteutus. Tavoitteena on kerätä vuokralaisille tärkeät tiedot yksien kansien sisään WTC Turun palveluita selkeyttäväksi oppaaksi. Lisäksi oppaan tavoitteena on tuoda esille WTC:n toimintaa ja jäsenetuja ja näin lisätä vuokralaisten tietämystä ja herättää kiinnostusta organisaatiota kohtaan.
Raportin alussa esitellään WTC Turun toiminta, vuokrausprosessi sekä vuokraukseen liittyvien palvelujen tuottajat. Oppaan taustoittamiseksi tutustutaan palvelumarkkinointiin ja kartoitetaan oppaan merkitystä WTC Turun palvelussa. Jälkimmäinen osa keskittyy informatiivisen tekstin kirjoittamiseen ja viestinnän visuaaliseen puoleen. Lopuksi perehdytään graafisen suunnittelun teoriaan ja sen soveltamiseen oppaan taitossa. Oppaan taitto toteutettiin Adobe InDesign -ohjelmalla ja sen perustana käytettiin World Trade Centers Associationin graafista ohjeistoa.
Työn tuloksena on tiivis ja selkeä opas. Opas on ensimmäinen uuden graafisen ohjeiston mukaisesti toteutettu viestintämateriaali. Työn päätelminä todetaan, että viestintä on osa jokaista palvelua. Viestinnällä voidaan vaikuttaa suoraan palvelukokemukseen ja asiakkaiden mielikuviin organisaatiosta. Viestin visuaalinen muoto vaikuttaa sen tehokkuuteen ja siksi ulkoasuun on tarpeellista kiinnittää huomiota.
vuokralaisille suunnatun kiinteistöoppaan suunnittelu ja toteutus. Tavoitteena on kerätä vuokralaisille tärkeät tiedot yksien kansien sisään WTC Turun palveluita selkeyttäväksi oppaaksi. Lisäksi oppaan tavoitteena on tuoda esille WTC:n toimintaa ja jäsenetuja ja näin lisätä vuokralaisten tietämystä ja herättää kiinnostusta organisaatiota kohtaan.
Raportin alussa esitellään WTC Turun toiminta, vuokrausprosessi sekä vuokraukseen liittyvien palvelujen tuottajat. Oppaan taustoittamiseksi tutustutaan palvelumarkkinointiin ja kartoitetaan oppaan merkitystä WTC Turun palvelussa. Jälkimmäinen osa keskittyy informatiivisen tekstin kirjoittamiseen ja viestinnän visuaaliseen puoleen. Lopuksi perehdytään graafisen suunnittelun teoriaan ja sen soveltamiseen oppaan taitossa. Oppaan taitto toteutettiin Adobe InDesign -ohjelmalla ja sen perustana käytettiin World Trade Centers Associationin graafista ohjeistoa.
Työn tuloksena on tiivis ja selkeä opas. Opas on ensimmäinen uuden graafisen ohjeiston mukaisesti toteutettu viestintämateriaali. Työn päätelminä todetaan, että viestintä on osa jokaista palvelua. Viestinnällä voidaan vaikuttaa suoraan palvelukokemukseen ja asiakkaiden mielikuviin organisaatiosta. Viestin visuaalinen muoto vaikuttaa sen tehokkuuteen ja siksi ulkoasuun on tarpeellista kiinnittää huomiota.