Asiakaskeskeisyys asuntorakentamisessa -tapaustutkimus Boklok
Palm, Anneka; Tapanen, Heli (2013)
Palm, Anneka
Tapanen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066452
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (ylempi AMK)
Anneka Palm ja Heli Tapanen
Asiakaskeskeisyys asuntorakentamisessa
-tapaustutkimus Boklok
Vuosi 2013 Sivumäärä 83+15
Asukkaiden tarpeet ja toiveet sekä tarjolla olevat asumisvaihtoehdot eivät aina kohtaa. Suomessa asuntotuotanto ja asuntokanta ovat olleet pitkälti melko kaavamaisia teollisia tuotteita ja asiakkaiden toivomia kohtuuhintaisia asumisvaihtoehtoja on ollut vähän tarjolla.
Asiakaskeskeisyyden tulisi olla yksi asuntorakentamisen peruslähtökohdista. Asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan edellytys on asiakasymmärrys, jossa asiakkaan tarpeet ja toiveet ovat suunnittelun keskiössä. Ollakseen asiakaskeskeinen, yrityksen on ymmärrettävä asiakkaan kokema arvo ja asiakkaan arvon muodostuminen asumisessa. Asiakaskeskeisyyden taustalla on vahvasti palvelukeskeinen ajattelu, joka perustuu ajatukselle, että yritys ja asiakas toimivat yhdessä, jolloin yritys ei tuota yksipuolisesti arvoa asiakkaalle, vaan se syntyy yhteisen prosessin tuloksena.
Skanska Kotien ja Ikean yhteistyössä luomat ja rakentamat Boklok-konseptin asunnot ovat yksi esimerkki asiakaskeskeisestä asuntotuotannosta. Boklok-kohteita on rakennettu Suomessa Uudellemaalle. Keskeisin lupaus asiakkaille rakentuu edullisen hinnan ja hyvän asumisen ym-pärille. Boklok- asunnot ovat pienkerrostaloja ja ne sijaitsevat taajama-alueiden ulkopuolella.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen ja työn tavoitteena on syventää tietoa asumisesta. Työssä vastataan asumista koskeviin tutkimuskysymyksiin: Mistä asukkaan kokema arvo asumisessa muodostuu? Millaiseksi asukkaat kokevat asumisen Boklok-asunnoissa? Millaisia perhetyyppejä Boklok- kohteissa asuu ja mitä perhetyypit arvostavat asumisessa? Työ on tehty tapaustutkimuksena ja aineisto on kerätty vuonna 2012 kolmessa Boklok-konseptikohteessa. Työn tutki-musmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia.
Kerättyä aineistoa on analysoitu monivaiheisesti neljän asumisen teeman avulla. Asumisen teemat käsittelevät asukkaiden asuinhuoneistoihin ja asuinrakennuksiin liittyviä asioita ja kokemuksia, asuinalueen ympäristöä, asukkaiden kokemuksia alueen palvelutarjonnasta sekä asukkaiden kokemuksia yhteisöllisyydestä. Analysoidun aineiston pohjalta on luotu tyypillisiä Boklok-kohteiden asukasperheitä kuvaavat kuvitteelliset persoonat, joille on kirjoitettu tarinat. Persoonien ja tarinoiden kautta kuvataan Boklok- asukkaita ja heidän arkeaan.
Johtopäätöksissä todetaan, että Boklok -konsepti on hyvä uudistus suomalaisilla asuntomark-kinoilla. Viime vuosina pääkaupunkiseudun asuntojen osto- ja vuokrahinnat ovat nousseet voimakkaasti, joka on lisännyt kysyntää Boklok-konseptin tyyppisille edullisille kohteille. Skanska ja Ikea ovat lunastaneet antamansa arvolupauksen laadukkaasta, mutta edullisesta asumisen konseptista. Yleisesti kohteiden asukkaat ovat tyytyväisiä asumiseensa, vaikka tuloksissa näkyy aluekohtaisia eroavaisuuksia.
Opinnäytetyö on osa Service Innovation through Strategic Stakeholder Innovation–projektia, jonka yksi yhteiskumppaneista on Skanska Kodit.
Asiasanat: asuminen, asumisen suunnittelun kriteerit, Boklok, Boklok-konsepti, Service Inno-vation through Strategic Stakeholder Innovation, palvelukeskeinen ajattelu, asiakaskeskeinen ajattelu, arvon luominen.
Laurea Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (ylempi AMK)
Anneka Palm ja Heli Tapanen
Asiakaskeskeisyys asuntorakentamisessa
-tapaustutkimus Boklok
Vuosi 2013 Sivumäärä 83+15
Asukkaiden tarpeet ja toiveet sekä tarjolla olevat asumisvaihtoehdot eivät aina kohtaa. Suomessa asuntotuotanto ja asuntokanta ovat olleet pitkälti melko kaavamaisia teollisia tuotteita ja asiakkaiden toivomia kohtuuhintaisia asumisvaihtoehtoja on ollut vähän tarjolla.
Asiakaskeskeisyyden tulisi olla yksi asuntorakentamisen peruslähtökohdista. Asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan edellytys on asiakasymmärrys, jossa asiakkaan tarpeet ja toiveet ovat suunnittelun keskiössä. Ollakseen asiakaskeskeinen, yrityksen on ymmärrettävä asiakkaan kokema arvo ja asiakkaan arvon muodostuminen asumisessa. Asiakaskeskeisyyden taustalla on vahvasti palvelukeskeinen ajattelu, joka perustuu ajatukselle, että yritys ja asiakas toimivat yhdessä, jolloin yritys ei tuota yksipuolisesti arvoa asiakkaalle, vaan se syntyy yhteisen prosessin tuloksena.
Skanska Kotien ja Ikean yhteistyössä luomat ja rakentamat Boklok-konseptin asunnot ovat yksi esimerkki asiakaskeskeisestä asuntotuotannosta. Boklok-kohteita on rakennettu Suomessa Uudellemaalle. Keskeisin lupaus asiakkaille rakentuu edullisen hinnan ja hyvän asumisen ym-pärille. Boklok- asunnot ovat pienkerrostaloja ja ne sijaitsevat taajama-alueiden ulkopuolella.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen ja työn tavoitteena on syventää tietoa asumisesta. Työssä vastataan asumista koskeviin tutkimuskysymyksiin: Mistä asukkaan kokema arvo asumisessa muodostuu? Millaiseksi asukkaat kokevat asumisen Boklok-asunnoissa? Millaisia perhetyyppejä Boklok- kohteissa asuu ja mitä perhetyypit arvostavat asumisessa? Työ on tehty tapaustutkimuksena ja aineisto on kerätty vuonna 2012 kolmessa Boklok-konseptikohteessa. Työn tutki-musmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia.
Kerättyä aineistoa on analysoitu monivaiheisesti neljän asumisen teeman avulla. Asumisen teemat käsittelevät asukkaiden asuinhuoneistoihin ja asuinrakennuksiin liittyviä asioita ja kokemuksia, asuinalueen ympäristöä, asukkaiden kokemuksia alueen palvelutarjonnasta sekä asukkaiden kokemuksia yhteisöllisyydestä. Analysoidun aineiston pohjalta on luotu tyypillisiä Boklok-kohteiden asukasperheitä kuvaavat kuvitteelliset persoonat, joille on kirjoitettu tarinat. Persoonien ja tarinoiden kautta kuvataan Boklok- asukkaita ja heidän arkeaan.
Johtopäätöksissä todetaan, että Boklok -konsepti on hyvä uudistus suomalaisilla asuntomark-kinoilla. Viime vuosina pääkaupunkiseudun asuntojen osto- ja vuokrahinnat ovat nousseet voimakkaasti, joka on lisännyt kysyntää Boklok-konseptin tyyppisille edullisille kohteille. Skanska ja Ikea ovat lunastaneet antamansa arvolupauksen laadukkaasta, mutta edullisesta asumisen konseptista. Yleisesti kohteiden asukkaat ovat tyytyväisiä asumiseensa, vaikka tuloksissa näkyy aluekohtaisia eroavaisuuksia.
Opinnäytetyö on osa Service Innovation through Strategic Stakeholder Innovation–projektia, jonka yksi yhteiskumppaneista on Skanska Kodit.
Asiasanat: asuminen, asumisen suunnittelun kriteerit, Boklok, Boklok-konsepti, Service Inno-vation through Strategic Stakeholder Innovation, palvelukeskeinen ajattelu, asiakaskeskeinen ajattelu, arvon luominen.