Marketing analytics for Free-to-Play Games
Kuokka, Ari (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087265
Tiivistelmä
Tämä tutkimus- ja kehitystyö käsittelee ilmaiseksi pelattavien pelien markkinointi ana-lyytikoita iOS -alustan näkökulmasta. Myös muita alustoja käsitellään kuin myös käyt-täjien hallintaa, isoa dataa ja metriikoita mobiili-markkinoinnin näkökulmasta.
Tutkimuksen kohteena on Suomalainen peli-startup, joka työstää ensimmäistä peliänsä The Supernauts. Tämän tutkimustyön tavoitteena oli tutkia millaiset analytiikat ja met-riikat tarvitaan ilmaiseksi pelattavien pelin markkinoinnissa kuin myös selvittää mitkä ovat alan käytännöt. Täyttämällä nämä tavoitteet yritys saa tietoa, jota se voi edelleen käyttää The Supernauts -pelin kehityksessä ja markkinoinnissa.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Empiirinen tutkimus käsitti puolistrukturoi-tuja, avoimia haastatteluja, jotka mahdollistivat vapaamman tiedon jakamisen sekä te-hokkaan tiedon keruun. Tutkimus- ja kehitystyöntekijä on työskennellyt kohde yrityk-sessä markkinoijana tehdessään tätä tutkimusta, mikä mahdollisti tiedon laaja-alaisen hankinnan.
Tutkimus osoittaa että ilmaiseksi pelattavien pelien malli ja saatavissa olevan tiedon määrä on muokannut alaa kohti analyytikoiden ja metriikoiden mukaan tehtäviä pää-töksiä. Monia metriikoita, kuten LTV, CPI ja retentio, käytetään joka päiväisissä markkinointiin liittyvissä päätöksissä mutta jokaisella yrityksellä on omat tapansa käyttää niitä. Rajoitettu jäljitys iOS alustalla on ajanut markkinoijat tilanteeseen, jossa heidän täytyy luottaa olettamuksiin ja pienet yritykset ovat riippuvaisempia kontak-teista informaation saannin suhteen.
Tutkimuksen kohteena on Suomalainen peli-startup, joka työstää ensimmäistä peliänsä The Supernauts. Tämän tutkimustyön tavoitteena oli tutkia millaiset analytiikat ja met-riikat tarvitaan ilmaiseksi pelattavien pelin markkinoinnissa kuin myös selvittää mitkä ovat alan käytännöt. Täyttämällä nämä tavoitteet yritys saa tietoa, jota se voi edelleen käyttää The Supernauts -pelin kehityksessä ja markkinoinnissa.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Empiirinen tutkimus käsitti puolistrukturoi-tuja, avoimia haastatteluja, jotka mahdollistivat vapaamman tiedon jakamisen sekä te-hokkaan tiedon keruun. Tutkimus- ja kehitystyöntekijä on työskennellyt kohde yrityk-sessä markkinoijana tehdessään tätä tutkimusta, mikä mahdollisti tiedon laaja-alaisen hankinnan.
Tutkimus osoittaa että ilmaiseksi pelattavien pelien malli ja saatavissa olevan tiedon määrä on muokannut alaa kohti analyytikoiden ja metriikoiden mukaan tehtäviä pää-töksiä. Monia metriikoita, kuten LTV, CPI ja retentio, käytetään joka päiväisissä markkinointiin liittyvissä päätöksissä mutta jokaisella yrityksellä on omat tapansa käyttää niitä. Rajoitettu jäljitys iOS alustalla on ajanut markkinoijat tilanteeseen, jossa heidän täytyy luottaa olettamuksiin ja pienet yritykset ovat riippuvaisempia kontak-teista informaation saannin suhteen.