Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Asiaan paneutuvaa, ammattitaitoista" - aikuissosiaalityön palvelutyytyväisyys Keravan sosiaalikeskuksessa

Kojo, Emma (2013)

 
Avaa tiedosto
Kojo_Emma.pdf (1.126Mt)
Lataukset: 


Kojo, Emma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Keravan sosiaalikeskuksen aikuissosiaalityön asiakkaiden palvelutyytyväisyyttä. Aikuissosiaalityö on hakenut paikkaansa sosiaalityön kentällä pidemmän aikaa. Työnkuvien, tarkoituksen ja tavoitteiden asettamisen kanssa on työskennelty hankkeiden ja oman yksikön sisäisen kehittämisen avulla. Palveluita kehitettäessä on tärkeää selvittää asiakkaiden kokemuksia, koska palvelut ovat heitä varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvityksen perusteella tunnistaa kehittämistarpeita ja tuottaa kehittämisideoita Keravan kaupungin aikuissosiaalityöhön palveluiden ja asiakastyön kehittämiseksi.

Palvelutyytyväisyyttä kuvattiin asiakaspalautteen avulla. Asiakaspalautetta kerättiin palveluiden saatavuudesta, asiakkaiden saamasta kohtelusta, asiakaslähtöisyydestä ja palveluympäristöstä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttämällä kyselylomaketta. Lomaketta jaettiin Keravan aikuissosiaalityön asiakkaille viiden viikon ajan kesällä 2012. Lomakkeita palautui 74, joista kolme hylättiin tyhjinä. Tutkimushenkilöiden määräksi tuli 71 aikuissosiaalityön asiakasta ja vastausprosentiksi 59,70 %. Tulokset analysoitiin Pasw Statistic 18.0 for Windows ohjelmiston avulla.

Opinnäytetyöhön osallistuneet Keravan aikuissosiaalityön asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä palveluun. Tyytyväisimpiä he olivat saamaansa kohteluun ja palveluympäristöön. Tyytyväisiä oltiin palveluiden saatavuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Tulosten mukaan asiakkaita kohdeltiin hyvin. Palveluympäristö koettiin rauhallisena, asiallisena ja kohteliaana. Asiakkaat tunsivat saaneensa avun sosiaalikeskuksessa asioidessaan.

Kehittämistä vaativia asioita olivat työntekijöiden pysyvyys ja ajan saaminen nopeammin, työntekijöiden tavoittaminen paremmin, toimeentulotuen käsittely nopeammin, työntekijöiden ymmärryksen lisääminen asiakkaiden tilanteissa ja harkinnanvaraisen toimeentulotuen myöntäminen enemmän sekä palveluista lisätiedon saaminen.

Työntekijöiden pysyvyyttä ja ajalle pääsyä nopeammin voi kehittää työnjaon selkiyttämisellä, pro-sessikuvauksen päivittämisellä ja alkuarviointitiimin työskentelyn aloittamisella. Yhteinen neuvontanumero ja matalan kynnyksen neuvontapiste lisäisi saatavuutta. Tiedottaminen tarkoin eritellyistä liitteistä ja tilannearvioiden sekä palvelusuunnitelmien ajantasaisuus voi nopeuttaa toimeentulotuen käsittelyä. Kohtelua voi lisätä aikuissosiaalityön tarkoituksen ja tavoitteiden määrittelyllä sekä arvojen laatimisella. Tiedottamista voi kehittää tiedotustaulun lisäämisellä, hakemusten käsittelyajan ja toimeentulotukilaskurin asentamisella internetiin, esitteen tekemisellä aikuissosiaalityön palveluista sekä työntekijöiden tietoiskujen järjestämisellä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste