TYÖTYYTYVÄISYYS : CASE: KOTKAN AMARILLO
Heletoja, Elina (2013)
Heletoja, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087387
Tiivistelmä
Työtyytyväisyydellä on kasvava merkitys yrityksen menestymisen kannalta. Yrityksen on otettava työntekijät huomioon ja autettava heitä, mikäli työhyvinvoinnissa huomataan muutoksia heikkenemiseen päin. Koska työelämä muuttuu koko ajan, yrityksen on hyvä teettää työtyytyväisyyteen liittyvä kysely riittävän usein. Kerran vuodessa teetetty kysely riittää.
Jotta työtyytyväisyyskyselystä on yritykselle hyötyä, sen täytyy kartoittaa työntekijöidensä työtyytyväisyys, analysoida kyselyn tulokset ja ryhtyä vaadittaviin toimenpi-teisiin. Työtyytyväisyys on yksi suurimmista organisaation menestystekijöistä. Yrityksen tulos on henkilöstön ja esimiesten yhteistyötä. Hyvinvoiva henkilökunta on yleensä motivoitunut ja pyrkii ylittämään sille asetetut tavoitteet. Esimiestyön merkitys on myös keskeisessä osassa tässä opinnäytetyössä.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ravintola Amarillon henkilökunnan työtyytyväisyyttä. Ravintola sijaitsee Kotkassa. Tutkimus on tehty laadullisena ja apuna on käytetty vuo-den 2012 työtyytyväisyystutkimuksen tuloksia sekä hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtajan pitämää kokousta. Tällä hetkellä työtyytyväisyys on hyvällä pohjalla ja muu-tamiin ongelmakohtiin etsitään ratkaisuja. Tässä työssä ehdotetaan erilaisia työtyyty-väisyyttä lisääviä keinoja, jotka olisi helppo toteuttaa käytännössä.
Jotta työtyytyväisyyskyselystä on yritykselle hyötyä, sen täytyy kartoittaa työntekijöidensä työtyytyväisyys, analysoida kyselyn tulokset ja ryhtyä vaadittaviin toimenpi-teisiin. Työtyytyväisyys on yksi suurimmista organisaation menestystekijöistä. Yrityksen tulos on henkilöstön ja esimiesten yhteistyötä. Hyvinvoiva henkilökunta on yleensä motivoitunut ja pyrkii ylittämään sille asetetut tavoitteet. Esimiestyön merkitys on myös keskeisessä osassa tässä opinnäytetyössä.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ravintola Amarillon henkilökunnan työtyytyväisyyttä. Ravintola sijaitsee Kotkassa. Tutkimus on tehty laadullisena ja apuna on käytetty vuo-den 2012 työtyytyväisyystutkimuksen tuloksia sekä hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtajan pitämää kokousta. Tällä hetkellä työtyytyväisyys on hyvällä pohjalla ja muu-tamiin ongelmakohtiin etsitään ratkaisuja. Tässä työssä ehdotetaan erilaisia työtyyty-väisyyttä lisääviä keinoja, jotka olisi helppo toteuttaa käytännössä.