Sosiaalisen median strategian jalkauttaminen : Facebook Merikeskus Vellamon markkinointiviestinnän välineenä
Okulov, Jaana (2013)
Okulov, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097514
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee museokeskus Merikeskus Vellamon sosiaalisen median strategian jalkauttamista ja Facebook-yhteisösovelluksen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Facebook-yrityssivun perustaminen ja houkuttelevan kohderyhmäkohtaisen sisällöntuotannon oppiminen oli toimeksiantajan toiveesta operatiivisen suunnittelun pohjana tälle toiminnalliselle opinnäytetyölle.
Teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja vuorovaikutteisena viestintäkanavana sekä Facebook-yhteisöpalvelusovellusta markkinointiviestinnän välineenä aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten ja verkkomateriaalien pohjalta. Lisäksi koulutustavan valinnan pohjaksi tutkittiin prosessikonsultaation menetelmiä.
Merikeskus Vellamon sosiaalisen median strategian jalkauttaminen toteutettiin tutkijan toimesta perehdyttämiskoulutuksen avulla. Kolmivaiheisessa koulutuksessa Merikeskus Vellamon Some-tiimi perehdytettiin sosiaaliseen mediaan ilmiönä markkinointiviestinnän näkökulmasta, perustettiin Merikeskus Vellamon ammattimainen Facebook-yrityssivu ja varmistettiin Vellamon brändiä tukevan kohderyhmäkohtaisen sisällöntuotannon toteutuminen aloitusvaiheessa.
Koulutuksen jälkeen helmikuussa 2013 Merikeskus Vellamon Facebook-yrityssivu julkaistiin osoitteella: https://www.facebook.com/merikeskusvellamo?ref=ts&fref=ts ja markkinointiviestintää alettiin toteuttaa suunnitellun mukaisesti.
Teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja vuorovaikutteisena viestintäkanavana sekä Facebook-yhteisöpalvelusovellusta markkinointiviestinnän välineenä aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten ja verkkomateriaalien pohjalta. Lisäksi koulutustavan valinnan pohjaksi tutkittiin prosessikonsultaation menetelmiä.
Merikeskus Vellamon sosiaalisen median strategian jalkauttaminen toteutettiin tutkijan toimesta perehdyttämiskoulutuksen avulla. Kolmivaiheisessa koulutuksessa Merikeskus Vellamon Some-tiimi perehdytettiin sosiaaliseen mediaan ilmiönä markkinointiviestinnän näkökulmasta, perustettiin Merikeskus Vellamon ammattimainen Facebook-yrityssivu ja varmistettiin Vellamon brändiä tukevan kohderyhmäkohtaisen sisällöntuotannon toteutuminen aloitusvaiheessa.
Koulutuksen jälkeen helmikuussa 2013 Merikeskus Vellamon Facebook-yrityssivu julkaistiin osoitteella: https://www.facebook.com/merikeskusvellamo?ref=ts&fref=ts ja markkinointiviestintää alettiin toteuttaa suunnitellun mukaisesti.