Muuttuva oppimisympäristö opettajan työympäristönä : case: Lahden tiede- ja yrityspuisto / Lahden ammattikorkeakoulu
Rönkkönen, Heli (2013)
Rönkkönen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee muuttuvaa oppimisympäristöä opettajan työympäristön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää muuttuvan oppimisympäristön nykytila, sekä tulevaisuuden näkymät vuodelle 2020. Case-kouluna on Lahden ammattikorkeakoulu.
Oppimisympäristö on kokonaisuus fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia aspekteja, eikä sen vuoksi rajaudu ainoastaan esimerkiksi koulurakennuksiin tai luokkiin ja työvälineisiin. Sen sijaan oppimisympäristöön kuuluvat yhtä lailla sosiaaliset kontaktit opettajineen ja opiskelijoineen, sekä muiden sidosryhmien edustajien läsnäolo ja koko ympäröivä kulttuurinen ilmapiiri. Muuttuvalla oppimisympäristöllä viitataan sekä suomalaisen ammattikorkeakoulujärjestelmän että globaalin maailman muutostekijöihin ja niiden niin lyhyen kuin pitkänkin aikavälin vaikutuksiin. Oppimisympäristö on opettajille myös työympäristö.
Opettajien odotetaan pysyvän ajan hermolla työympäristönsä kehittämisessä ja tekevän parhaansa toimivan oppimisympäristön aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi myös jatkossa. Siksi empiriaosuudessa selvitetään käyttäjätutkimuksen, tarkemmin luotaintutkimuksen avulla opettajien näkemyksiä oppimis- ja työympäristön nykytilasta, sekä muutostarpeista vuoteen 2020 mennessä. Tutkimusaineiston pohjalta laaditaan johtopäätökset siitä, kuinka oppimisympäristöä voisi kehittää paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi.
Keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että opettajat toisaalta odottavat ja toisaalta pelkäävät tulevaisuuden muutoksia. Tyytymättömyyttä aiheuttivat etenkin puutteet tilaratkaisuissa ja laitteissa. Myös johtamis- ja kokouskulttuuriin kaivattiin johdonmukaisempaa otetta. Työtoverit koettiin tärkeäksi osaksi työssäjaksamista ja verkostoitumisen merkityksen uskottiin kasvavan tulevaisuudessa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lisäämällä eri koulutusalojen ja työelämän välistä yhteistyötä olisi mahdollista saavuttaa hyötyjä monialaisuuden kautta. Tärkeintä on kuitenkin suunnitella uudistukset alakohtaisuudet huomioon ottaen.
Oppimisympäristö on kokonaisuus fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia aspekteja, eikä sen vuoksi rajaudu ainoastaan esimerkiksi koulurakennuksiin tai luokkiin ja työvälineisiin. Sen sijaan oppimisympäristöön kuuluvat yhtä lailla sosiaaliset kontaktit opettajineen ja opiskelijoineen, sekä muiden sidosryhmien edustajien läsnäolo ja koko ympäröivä kulttuurinen ilmapiiri. Muuttuvalla oppimisympäristöllä viitataan sekä suomalaisen ammattikorkeakoulujärjestelmän että globaalin maailman muutostekijöihin ja niiden niin lyhyen kuin pitkänkin aikavälin vaikutuksiin. Oppimisympäristö on opettajille myös työympäristö.
Opettajien odotetaan pysyvän ajan hermolla työympäristönsä kehittämisessä ja tekevän parhaansa toimivan oppimisympäristön aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi myös jatkossa. Siksi empiriaosuudessa selvitetään käyttäjätutkimuksen, tarkemmin luotaintutkimuksen avulla opettajien näkemyksiä oppimis- ja työympäristön nykytilasta, sekä muutostarpeista vuoteen 2020 mennessä. Tutkimusaineiston pohjalta laaditaan johtopäätökset siitä, kuinka oppimisympäristöä voisi kehittää paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi.
Keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että opettajat toisaalta odottavat ja toisaalta pelkäävät tulevaisuuden muutoksia. Tyytymättömyyttä aiheuttivat etenkin puutteet tilaratkaisuissa ja laitteissa. Myös johtamis- ja kokouskulttuuriin kaivattiin johdonmukaisempaa otetta. Työtoverit koettiin tärkeäksi osaksi työssäjaksamista ja verkostoitumisen merkityksen uskottiin kasvavan tulevaisuudessa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lisäämällä eri koulutusalojen ja työelämän välistä yhteistyötä olisi mahdollista saavuttaa hyötyjä monialaisuuden kautta. Tärkeintä on kuitenkin suunnitella uudistukset alakohtaisuudet huomioon ottaen.