Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pitkäaikaistyöttömyydestä työmarkkinoille : – Helsingin työvoiman palvelukeskuksen välityömarkkinaverkosto vaikeasti työllistyvän tukena

Arvinen, Kaija (2013)

 
Avaa tiedosto
Kaija_Arvinen_opinnaytetyo.pdf (1.036Mt)
Lataukset: 


Arvinen, Kaija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Helsingin työvoiman palvelukeskus Duurin asiakasprosessia, johon sisältyy Duurin välityömarkkinaverkoston palvelut sekä kuvata asiakasohjausta välityömarkkinaverkostoon työntekijöiden näkökulmasta. Välityömarkkinaverkoston tehtävänä on auttaa pitkäaikaistyöttömiä asiakkaita työllistymään avoimille työmarkkinoille joko suoraan tai palkkatuetun työn, työkokeilun tai koulutuksen avulla. Opinnäytetyön synnyn taustalla oli ongelma siitä, että välityömarkkinaverkoston palveluihin ohjautui asiakkaita, jotka eivät täyttäneet asiakasohjauksen kriteerejä eivätkä sitoutuneet laadittuihin suunnitelmiin. Vastaavasti palveluista hyötyviä ja asiakaskriteerit täyttäviä asiakkaita ei ohjautunut välityömarkkinaverkostoon tarpeeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakasohjauksen kehittäminen siten, että välityömarkkinaverkoston palveluihin ohjautuisi jatkossa nykyistä enemmän palveluista hyötyviä ja asiakaskriteerit täyttäviä asiakkaita. Lisäksi tavoitteena oli asiakasprosessin selkiytyminen ja tehostuminen.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin Helsingin työvoiman palvelukeskuksen yli 25-vuotiaiden asiakkaiden kanssa työskenteleville työvoimaohjaajille ja sosiaalityön työntekijöille lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin 63 työntekijälle. Vastauksia palautui 19. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja luokittelun avulla. Teemoiteltu ja luokiteltu aineisto kvantifioitiin.

Tulosten mukaan välityömarkkinaverkoston tarjoamat suurimmat hyödyt asiakasprosessille ovat asiakasprosessin tehostuminen ja nopeutuminen. Välityömarkkinaverkoston työntekijän pienemmän asiakasmäärän ansiosta hänellä katsottiin olevan enemmän aikaa luoda kontakteja työnantajiin, etsiä asiakkaalle sopivaa työ- tai koulutuspaikkaa sekä tavata asiakasta useammin. Asiakasohjauksen tuomia haittoja asiakasprosessille ovat puutteet tiedonkulussa työntekijöiden välillä sekä ajanvarauksen saamisen hitaus välityömarkkinaverkostoon, mikä hidastaa asiakasprosessia. Asiakkaan joutuessa pitkään odottamaan ajanvarausta on vaarana asiakkaan passivoituminen työnhaussa ja asiakkaan elämäntilanteen ja suunnitelmien muuttuminen. Työntekijöiden esille tuomat kehittämistoiveet kohdistuivat pääasiassa työntekijöiden väliseen yhteistyöhön ja tiedonkulkuun sekä välityömarkkinaverkoston asiakasohjauksen ohjeistuksiin. Työntekijöiden yhteistyön toivottiin lisääntyvän. Työntekijät toivoivat välityömarkkinaverkostolle selkeää toimintamallia ja ohjeita asiakasohjaukselle. Myös välityömarkkinaverkoston palveluiden hyötyä toivottiin tuotavan enemmän näkyville.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste