Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen oikeudet toiminnallisesti varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvattajalle lapsen oikeuksien käsittelyyn toiminnallisten menetelmien keinoin

Lindström, Heidi; Kukkamaa, Päivikki (2013)

 
Avaa tiedosto
Lindstrom_Heidi_Kukkamaa_Paivikki.pdf (2.984Mt)
Lataukset: 


Lindström, Heidi
Kukkamaa, Päivikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja työelämälähtöinen. Suomessa on viime vuosina käyty yhteiskunnallista keskustelua lapsen oikeuksista tiedottamisesta ja erityisesti valtion velvollisuudesta tiedottaa oikeuksista lapsille itselleen. Oikeudet voivat toteutua vain kun lapsi tietää niistä. Lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle iästä riippumatta ja tästä syystä on tärkeää, että jo varhaiskasvatusikäinen lapsi tietää omat oikeutensa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lapsen oikeuksia käsittelevät materiaalit varhaiskasvattajien käyttöön ja koota materiaalit oppaan muotoon. Opinnäytetyö oli osa toimeksiantajamme Suomen Unicef ry:n Lapsen oikeudet toiminnallisesti! –hanketta, jossa on tuotettu lapsen oikeuksia käsittelevät materiaalit kouluikäisten lasten kanssa työskentelyyn. Vastaavia toiminnallisia keinoja hyödyntäviä materiaaleja varhaiskasvatukseen Unicefilla ei entuudestaan ollut, joten opinnäytetyömme on työelämälle merkittävä.

Toteutimme suunnittelemamme työpajat esiopetusryhmässä sekä järjestimme koulutustilaisuuden sosionomiopiskelijoille osana heidän varhaiskasvatuksen opintojaksoaan. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus koostuu omasta havainnoinnistamme esiopetusryhmässä sekä toteutuskerroilta ja opiskelijoilta saamamme palautteen analysoinnista.

Luomamme opas toimii työvälineenä kasvattajalle ja sen sisältämät työpajat sopivat käytettäväksi varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa niin toimeksiantajamme kuin esiopetusryhmän opettajankin mielestä. Opiskelijoiden koulutuksesta saadussa palautteessa korostuu erityisesti opinnäytetyön toiminnallisuus.

Opinnäytetyö koostuu teoreettisen viitekehyksen avaamisesta sekä toiminnan kuvauksesta ja opinnäytetyön arvioinnista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste