Joustava aikuisopiskelu - monimuotokoulutuksen opiskelijatyytyväisyystutkimus
Sutinen, Helena (2013)
Sutinen, Helena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107732
Tiivistelmä
Karelia-ammattikorkeakoulussa aloitettiin syksyllä 2009 tradenomin tutkintoon johtava koulutus monimuototeutuksena. Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten liiketalouden koulutusohjelman aikuiskoulutuksena toteutettava monimuoto-opiskelu vastaa opiskelijoiden tarpeisiin.
Opiskelijatyytyväisyyden mittaukselle oli tarvetta, sillä koulutusmuoto oli uusi ja opiskelijatyytyväisyysmittausta koulutusmuodon toimivuudesta ei ole aikaisemmin suoritettu. Opiskelijatyytyväisyyden tutkimista voi verrata yrityksen tekemään asiakastyytyväisyystutkimukseen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, mutta siihen sisältyy myös kvalitatiivista aineistoa, joka koostuu opiskelijoiden sanallisista palautteista.
Opiskelijatyytyväisyyskysely suoritettiin liiketalouden koulutusohjelman monimuoto-opiskelijoille ammattikorkeakoulun sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän kautta syyskuussa 2012.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat ovat yleensä tyytyväisiä toteutettuun koulutusmuotoon. Kehittämiskohteiksi nousivat esille lähiopetuspäivät sekä myös opintopistemäärän ja opiskelijoiden työmäärän yhteensovittaminen.
Opiskelijatyytyväisyyden mittaukselle oli tarvetta, sillä koulutusmuoto oli uusi ja opiskelijatyytyväisyysmittausta koulutusmuodon toimivuudesta ei ole aikaisemmin suoritettu. Opiskelijatyytyväisyyden tutkimista voi verrata yrityksen tekemään asiakastyytyväisyystutkimukseen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, mutta siihen sisältyy myös kvalitatiivista aineistoa, joka koostuu opiskelijoiden sanallisista palautteista.
Opiskelijatyytyväisyyskysely suoritettiin liiketalouden koulutusohjelman monimuoto-opiskelijoille ammattikorkeakoulun sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän kautta syyskuussa 2012.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat ovat yleensä tyytyväisiä toteutettuun koulutusmuotoon. Kehittämiskohteiksi nousivat esille lähiopetuspäivät sekä myös opintopistemäärän ja opiskelijoiden työmäärän yhteensovittaminen.