dc.contributor.author | Lehmuksela, Joni | |
dc.date.accessioned | 2013-05-13T07:02:36Z | |
dc.date.available | 2013-05-13T07:02:36Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201305077015 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/58022 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön aiheena on dokumentaatioalustan käyttöönottaminen Mediatalo ESAn sisäistä dokumentaatiota varten. Dokumentaatioalustan tulee olla helposti päivitettävä ja tukea sisällön jakamista.
Yrityksessä oli etukäteen päätetty, että dokumentaatioalustan tulee olla wikipohjainen. Dokumentaatioalustan testikäyttötapaukseksi oli valittu yrityksen tapahtumakalenteri-järjestelmän tekninen dokumentaatio.
Wikialustoista suoritettiin selvitys käytettävissä olevista vaihtoehdoista. Selvityksen perusteella valittiin ominaisuuksiltaan parhaiten käyttötarkoitukseen soveltuva vaihtoehto.
Valittu wikiohjelmisto asennettiin yrityksen palvelimelle ja konfiguroitiin käyttötarkoituksen mukaisesti. Konfiguroituun wikiin toteutettiin tapahtumakalenterin dokumentaatio.
Wikin todettiin olevan toimiva ratkaisu ajantasaisen dokumentaation luomiseen ja ylläpitämiseen. Lisäksi wikialustan vaatimusmäärittelyn ja siihen perustuneen valintaprosessin todettiin johtaneen käyttökelpoisen wikitoteutuksen käyttöönottoon.
Wiki ei sinällään takaa kattavaa ja ajantasaista dokumentaatiota. Wiki kuitenkin madaltaa kynnystä ottaa tiedon lisääminen ja päivittäminen kiinteäksi osaksi työmenetelmiä. | fi |
dc.description.abstract | The objective of this thesis was founding a documentation platform for a company’s internal documentation. The documentation platform base needs to be easy to update and allow to share content.
The company had already decided that the documentation platform would be wiki-based. Documenting the company’s event calendar system had been selected for the test use case.
Wiki platforms were reviewed to find out available options. Based on the review the wiki platform, which best suits the purpose was chosen.
The chosen wiki software was installed on a company server and configured for the intended use. Documentation for the event calendar was produced on the configured wiki.
Wiki was found to be a suitable solution for creating and maintaining documentation. It was also evident that the requirement specification and selection process based on it led to choosing a suitable implementation of wiki.
Wiki by itself does not guarantee a comprehensive and up-to-date documentation. Nonetheless, wiki lowers the threshold for adding and updating information as an integral part of the work process. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Dokumentaatioalustan käyttöönotto | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/326 | |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | wikit | |
dc.subject.ysa | dokumentointi | |
dc.subject.ysa | tietohallinto | |
dc.subject.ysa | yritysviestintä | |
dc.subject.ysa | projektinhallinta | |
dc.subject.ysa | vertailututkimus | |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | wikit | |
dc.subject.keyword | dokumentointi | |
dc.subject.specialization | Ohjelmistotekniikka | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietotekniikan koulutusohjelma | |