Tapiola-ryhmän messuosasto Karjalan messuille 2012
Ruuska, Marika (2013)
Ruuska, Marika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tapiola-ryhmän messuosaston suunnittelu ja toteutus Karjalan messuille, jotka järjestettiin Joensuussa 8.-10.6.2012. Messujen teemana oli hyvinvointi ja terveys, kestävä asuminen, viihtyisä asuinympäristö, luova talous sekä piha ja puutarha. Opinnäytetyö oli toiminnallinen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä tapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Työssä esitellään tarkasti messuosaston suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mieleenpainuva, houkutteleva ja viihtyisä messuosasto sekä saada lisää näkyvyyttä Tapiola-ryhmälle ja luoda siitä positiivista mielikuvaa.
Karjalan messut keräsivät vuonna 2012 yhteensä runsaat 16 000 kävijää, joista Tapiola-ryhmän osastolla vieraili 633 arvontalomakkeen täyttänyttä. Opinnäytetyön tuloksena toteutui onnistunut ja elämyksellinen messuosasto, jossa viihtyivät messukävijät sekä Tapiola-ryhmän työntekijät. Työn tuloksena löytyi myös kehitettävää messujen suunnitteluprosessissa. Asiakaskontaktien jälkihoidon käsittelyprosessin tulisi olla paremmin ennalta suunniteltu ja sitä tulisi seurata aktiivisemmin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä tapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Työssä esitellään tarkasti messuosaston suunnittelun ja toteutuksen vaiheet. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mieleenpainuva, houkutteleva ja viihtyisä messuosasto sekä saada lisää näkyvyyttä Tapiola-ryhmälle ja luoda siitä positiivista mielikuvaa.
Karjalan messut keräsivät vuonna 2012 yhteensä runsaat 16 000 kävijää, joista Tapiola-ryhmän osastolla vieraili 633 arvontalomakkeen täyttänyttä. Opinnäytetyön tuloksena toteutui onnistunut ja elämyksellinen messuosasto, jossa viihtyivät messukävijät sekä Tapiola-ryhmän työntekijät. Työn tuloksena löytyi myös kehitettävää messujen suunnitteluprosessissa. Asiakaskontaktien jälkihoidon käsittelyprosessin tulisi olla paremmin ennalta suunniteltu ja sitä tulisi seurata aktiivisemmin.