Kasvattajien toiminta perushoitotilanteissa vuoropäiväkodissa
Ahonen, Anne (2013)
Ahonen, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127863
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät ovat keskeisiä lapsen hyvinvoinnin kannalta arkipäivän tilanteissa. Tutkimus toteutettiin vuosina 2012 – 2013 ja kohteena oli vuorohoitoa tarjoava päiväkoti Etelä-Suomessa. Tutkimukseen osallistui seitsemän kasvattajaa, jotka työskentelevät alle ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä.
Tutkimus on lähtökohdiltaan etnografinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka teoreettinen viitekehys muodostui aineiston perusteella. Teemoiksi muodostuivat pedagogiikka, vuorovaikutus, lapsen yksilöllinen huomiointi ja tunneilmapiiri. Aineisto analysoitiin teemoittain ja analyysissä kasvattajien ajatuksia peilattiin lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen elementteihin.
Yhteenvetona tutkimustuloksista voi todeta, että keskeisiä tekijöitä lapsen hy-vin voinnin kannalta ovat vuorovaikutuksen laatu, lapsen yksilöllinen huomi-ointi, päiväkodin tunneilmapiiri ja pedagoginen suunnittelu. Suurimman painotuksen saivat yksilöllinen huomiointi ja tunneilmapiiri, hiukan pienemmässä roolissa näkyivät vuorovaikutus ja pedagogiikka. Vuorovaikutuksen elementeistä yhteyden rakentaminen, jäsentäminen ja hoiva nousivat kaikissa teemoissa esiin yhtä vahvoina, haaste jäi selkeästi vähemmälle huomiolle.
Tutkimus on lähtökohdiltaan etnografinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka teoreettinen viitekehys muodostui aineiston perusteella. Teemoiksi muodostuivat pedagogiikka, vuorovaikutus, lapsen yksilöllinen huomiointi ja tunneilmapiiri. Aineisto analysoitiin teemoittain ja analyysissä kasvattajien ajatuksia peilattiin lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen elementteihin.
Yhteenvetona tutkimustuloksista voi todeta, että keskeisiä tekijöitä lapsen hy-vin voinnin kannalta ovat vuorovaikutuksen laatu, lapsen yksilöllinen huomi-ointi, päiväkodin tunneilmapiiri ja pedagoginen suunnittelu. Suurimman painotuksen saivat yksilöllinen huomiointi ja tunneilmapiiri, hiukan pienemmässä roolissa näkyivät vuorovaikutus ja pedagogiikka. Vuorovaikutuksen elementeistä yhteyden rakentaminen, jäsentäminen ja hoiva nousivat kaikissa teemoissa esiin yhtä vahvoina, haaste jäi selkeästi vähemmälle huomiolle.