Muutosviestinnän merkitys muutosprosessissa
Kokkonen, Elina (2021)
Kokkonen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ne seikat, jotka vaikuttavat ohjelmistomuutoksen onnistuneeseen läpiviemiseen. Muutoksen elinkaarta käytiin läpi Henkilöstöpalvelu Heimon ohjelmistomuutoksen kautta. Opinnäytetyötä ei ole toteutettu toimeksiantona, vaan yhteistyössä Henkilöstöpalvelu Heimon kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin professori John P. Kotterin kahdeksan askelman muutosteoriamallia. Henkilöstöpalvelu Heimon ohjelmistomuutoksen vaiheet käytiin läpi Kotterin muutosmallin kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee muutoksen elinkaarta alkaen alun shokkivaiheesta, päättyen lopun ymmärrykseen, hyväksymiseen ja eteenpäin jatkamiseen. Teoriaosuudessa käsitellään myös henkilöstöpalvelualaa toimialana sekä Henkilöstö-palvelu Heimon ohjelmistomuutosta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavina oli kolme Henkilöstöpalvelu Heimon työntekijää, jotka olivat olleet yrityksen palveluksessa muutosprosessin aikana.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa saatujen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että ohjelmistomuutos sujui pääpiirteittäin hyvin. Muutosviestintä oli hyvällä tasolla läpi prosessin. Kehitettävää löytyy muutoksen aikataulujen viestimisessä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin professori John P. Kotterin kahdeksan askelman muutosteoriamallia. Henkilöstöpalvelu Heimon ohjelmistomuutoksen vaiheet käytiin läpi Kotterin muutosmallin kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee muutoksen elinkaarta alkaen alun shokkivaiheesta, päättyen lopun ymmärrykseen, hyväksymiseen ja eteenpäin jatkamiseen. Teoriaosuudessa käsitellään myös henkilöstöpalvelualaa toimialana sekä Henkilöstö-palvelu Heimon ohjelmistomuutosta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavina oli kolme Henkilöstöpalvelu Heimon työntekijää, jotka olivat olleet yrityksen palveluksessa muutosprosessin aikana.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa saatujen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että ohjelmistomuutos sujui pääpiirteittäin hyvin. Muutosviestintä oli hyvällä tasolla läpi prosessin. Kehitettävää löytyy muutoksen aikataulujen viestimisessä.