Myynti vesiosuuskunnille Case: SKT Suomi Oy
Prusi, Niko; Silajärvi, Janne (2013)
Prusi, Niko
Silajärvi, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025873
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vesiosuuskuntien suhtautumista niihin kohdistuvaan myyntiin ja koottiin yhteen nykyaikaisia myyntitekniikoita. Opinnäytetyön aihe valikoitui työelämälähtöisestä tarpeesta. Opinnäytetyön oli tarkoitus tuottaa toimeksiantajayritys SKT Suomi Oy:lle käyttökelpoista tietoa heidän myyntiprosessinsa tueksi.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat myyntiprosessin teoriat sekä ostotoiminnan teoriat. Tutkimus toteutettiin puhelimella suoritettuna teemahaastatteluna. Vastaajia oli yhteensä yhdeksän. He olivat eri vesiosuuskuntien puheenjohtajia ja heidät valittiin maantieteellisesti eri puolilta Suomea.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vesiosuuskuntien puheenjohtajat eivät koe myyjän yhteydenottoja häiritseviksi. Myyjällä tulee olla hyvät tekniset taidot ja hänen on oltava valmis vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin. Pelkän ulkoa opetellun myyntipuheen pitäminen ei vakuuta asiakkaita. Vesiosuuskunnat hankkivat ostoprosessin aikana tietoa asiantuntijoilta, tutuilta, kunnilta ja muilta vesiosuuskunnilta. Useiden vastaajien mielestä yrityksen tunnettuudella oli merkitystä.
Yrityksen markkinoinnilla voidaan lisätä yrityksen tunnettuutta. Yrityksen, joka harjoittaa kauppaa vesiosuuskuntien kanssa, tulee olla kärsivällinen, ajan tasalla informatiivisuuden suhteen, luotettava ja tunnettu. Tutkimuksen perusteella SKT Suomi Oy voisi kehittää myyntiprosessiaan enemmän asiakkaiden tarpeita ja odotuksia vastaavaksi. Toimeksiantajayrityksen tulisi kehittää Internet-sivujaan vastaamaan paremmin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita.
Mahdollisena jatkotutkimuksen kohteena nähtiin toimeksiantajayrityksen myyntiprosessin syvällisempi tutkiminen. SKT Suomi Oy:lle voisi myös luoda myynti- ja markkinointistrategiat. Näistä aiheista voisi syntyä yksi tutkielmatyyppinen ja kaksi toiminnallista opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat myyntiprosessin teoriat sekä ostotoiminnan teoriat. Tutkimus toteutettiin puhelimella suoritettuna teemahaastatteluna. Vastaajia oli yhteensä yhdeksän. He olivat eri vesiosuuskuntien puheenjohtajia ja heidät valittiin maantieteellisesti eri puolilta Suomea.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vesiosuuskuntien puheenjohtajat eivät koe myyjän yhteydenottoja häiritseviksi. Myyjällä tulee olla hyvät tekniset taidot ja hänen on oltava valmis vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin. Pelkän ulkoa opetellun myyntipuheen pitäminen ei vakuuta asiakkaita. Vesiosuuskunnat hankkivat ostoprosessin aikana tietoa asiantuntijoilta, tutuilta, kunnilta ja muilta vesiosuuskunnilta. Useiden vastaajien mielestä yrityksen tunnettuudella oli merkitystä.
Yrityksen markkinoinnilla voidaan lisätä yrityksen tunnettuutta. Yrityksen, joka harjoittaa kauppaa vesiosuuskuntien kanssa, tulee olla kärsivällinen, ajan tasalla informatiivisuuden suhteen, luotettava ja tunnettu. Tutkimuksen perusteella SKT Suomi Oy voisi kehittää myyntiprosessiaan enemmän asiakkaiden tarpeita ja odotuksia vastaavaksi. Toimeksiantajayrityksen tulisi kehittää Internet-sivujaan vastaamaan paremmin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita.
Mahdollisena jatkotutkimuksen kohteena nähtiin toimeksiantajayrityksen myyntiprosessin syvällisempi tutkiminen. SKT Suomi Oy:lle voisi myös luoda myynti- ja markkinointistrategiat. Näistä aiheista voisi syntyä yksi tutkielmatyyppinen ja kaksi toiminnallista opinnäytetyötä.