Asiantuntijakoulutuspalvelun tuotteistaminen : Palvelupassi-hanke
Härmä, Hanna (2009)
Härmä, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihealueena oli asiantuntijakoulutuspalvelun tuotteistaminen. Työn
tarkoituksena oli kehittää Lohjan Laurean asiakaspalvelun ja palvelujohtamisen koulutuskokonaisuus tuotteistetuksi Palvelupassi-koulutus- ja kehittämistuotteeksi, joka toimisi Lohjan alueen kaupunkikeskustan yritysten asiakaspalvelun tason ja tätä myötä kilpailukyvyn parantamisen välineenä, ja Laurea voisi monistaa osaamistaan verkko-opetuksen kautta Suomessa ja mahdollisesti myös ulkomailla.
Kehittämistyön tavoitteena oli tuotteistaa Palvelupassi-koulutus- ja kehittämiskokonaisuus. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi määritettiin hankkeen tehtäviksi 1) perehtyä hankkeen aikaisempiin vaiheisiin ja muodostaa käsitys kehittämisen tarpeista, 2) tutustua koulutusorganisaatioiden
palvelujen tuotteistamiseen käytännössä sekä perehtyä tuotteistamista koskevaan viimeisimpään kirjallisuuteen ja laatia tietoperusta tuotteistamisesta, 3) toteuttaa hanke,
eli kehittää Palvelupassi- koulutushankkeen tuotteistus opetuksen tukiaineistoineen ja 4)suorittaa tuotteistuksen lopputuotoksen arviointi yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toimintatutkimuksena. Teoreettinen viitekehys rakennettiin asiantuntijapalvelujen markkinoinnista ja palvelujen tuotteistamisesta. Teoriaosuus jakaantuu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat tuotteistaminen, palvelun tuotteistamismalli ja tuotteistusprojektin haasteita.Hanke koostui kolmesta päävaiheesta: suunnittelu, toteutus ja arviointi. Työn tuotoksena syntyivät Palvelupassi 1: Asiakaspalvelukoulutus nuorille, Palvelupassi 2: Asiakaspalvelukoulutus työssä oleville ja/tai työhön pyrkiville, Palvelupassi 3: Palvelujohtamisen koulutus yritysjohtajille ja esimiehille ja Palvelupassi 4: Hyvän palvelun erikoisliike/palvelupiste sekä koulutusta varten teoreettiset tietoperustat, Tukiaineisto 1: Palvelujohtaminen, Tukiaineisto 2: Palvelun laatu ja Tukiaineisto 3: Asiakaspalvelu. Työ jäi suunnitteluvaiheeseen, joten hankkeen toteutus jäi myöhemmäksi.
Työn käyttökelpoisuutta ja hyödynnettävyyttä Lohjan kaupungin keskustan palvelutason ja kilpailukyvyn kehittämisen työvälineenä on arvioinut hankkeessa kaupungin keskustan kehittämisyhdistys LohCase ry. Vuonna 2009 vaikuttavan taloudellisen taantuman myötä Palvelupassi-hankkeelle on tarvetta myös tulevaisuudessa. Asiakaspalveluun panostaminen on yrityksille tärkeä kilpailuetu, jonka parantaminen ja kehittäminen ovat mahdollisia melko pienillä taloudellisilla panostuksilla. Palvelupassi-konseptin jatkokehittäminen ja vaiheiden 2-4 käytännön toteutus luovat tähän mahdollisuuden.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään Palvelupassi-hankkeen eri osien toteutumisen tutkimista sekä tuotteen monistamisen, ts. hankkeen toteutuksen Suomessa eri paikkakunnilla tai ulkomailla, onnistumisen tutkimusta.
Asiasanat palvelu, asiantuntijapalvelu, asiakaspalvelu, palvelun tuotteistaminen, palveluprosessi,palvelujohtaminen, palvelupassi.
tarkoituksena oli kehittää Lohjan Laurean asiakaspalvelun ja palvelujohtamisen koulutuskokonaisuus tuotteistetuksi Palvelupassi-koulutus- ja kehittämistuotteeksi, joka toimisi Lohjan alueen kaupunkikeskustan yritysten asiakaspalvelun tason ja tätä myötä kilpailukyvyn parantamisen välineenä, ja Laurea voisi monistaa osaamistaan verkko-opetuksen kautta Suomessa ja mahdollisesti myös ulkomailla.
Kehittämistyön tavoitteena oli tuotteistaa Palvelupassi-koulutus- ja kehittämiskokonaisuus. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi määritettiin hankkeen tehtäviksi 1) perehtyä hankkeen aikaisempiin vaiheisiin ja muodostaa käsitys kehittämisen tarpeista, 2) tutustua koulutusorganisaatioiden
palvelujen tuotteistamiseen käytännössä sekä perehtyä tuotteistamista koskevaan viimeisimpään kirjallisuuteen ja laatia tietoperusta tuotteistamisesta, 3) toteuttaa hanke,
eli kehittää Palvelupassi- koulutushankkeen tuotteistus opetuksen tukiaineistoineen ja 4)suorittaa tuotteistuksen lopputuotoksen arviointi yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toimintatutkimuksena. Teoreettinen viitekehys rakennettiin asiantuntijapalvelujen markkinoinnista ja palvelujen tuotteistamisesta. Teoriaosuus jakaantuu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat tuotteistaminen, palvelun tuotteistamismalli ja tuotteistusprojektin haasteita.Hanke koostui kolmesta päävaiheesta: suunnittelu, toteutus ja arviointi. Työn tuotoksena syntyivät Palvelupassi 1: Asiakaspalvelukoulutus nuorille, Palvelupassi 2: Asiakaspalvelukoulutus työssä oleville ja/tai työhön pyrkiville, Palvelupassi 3: Palvelujohtamisen koulutus yritysjohtajille ja esimiehille ja Palvelupassi 4: Hyvän palvelun erikoisliike/palvelupiste sekä koulutusta varten teoreettiset tietoperustat, Tukiaineisto 1: Palvelujohtaminen, Tukiaineisto 2: Palvelun laatu ja Tukiaineisto 3: Asiakaspalvelu. Työ jäi suunnitteluvaiheeseen, joten hankkeen toteutus jäi myöhemmäksi.
Työn käyttökelpoisuutta ja hyödynnettävyyttä Lohjan kaupungin keskustan palvelutason ja kilpailukyvyn kehittämisen työvälineenä on arvioinut hankkeessa kaupungin keskustan kehittämisyhdistys LohCase ry. Vuonna 2009 vaikuttavan taloudellisen taantuman myötä Palvelupassi-hankkeelle on tarvetta myös tulevaisuudessa. Asiakaspalveluun panostaminen on yrityksille tärkeä kilpailuetu, jonka parantaminen ja kehittäminen ovat mahdollisia melko pienillä taloudellisilla panostuksilla. Palvelupassi-konseptin jatkokehittäminen ja vaiheiden 2-4 käytännön toteutus luovat tähän mahdollisuuden.
Jatkotutkimusaiheiksi esitetään Palvelupassi-hankkeen eri osien toteutumisen tutkimista sekä tuotteen monistamisen, ts. hankkeen toteutuksen Suomessa eri paikkakunnilla tai ulkomailla, onnistumisen tutkimusta.
Asiasanat palvelu, asiantuntijapalvelu, asiakaspalvelu, palvelun tuotteistaminen, palveluprosessi,palvelujohtaminen, palvelupassi.