”Yhdistys on ollut etappi elämässäni” Asiakastyytyväisyystutkimus Vantaan mielenterveysyhdistys Hyvät Tuulet Ry:lle
Kirjalainen, Mia; Hartikainen, Ira (2013)
Kirjalainen, Mia
Hartikainen, Ira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066673
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla selvittää Vantaan Mielenterveysyhdistys Hyvät Tuulet Ry:n jäsenien näkemyksiä ja kokemuksia yhdistyksen toiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena on saada yhdistyksen jäsenet itse vaikuttamaan yhdistyksen toimintaan jäsenkyselyn avulla. Opinnäytetyön kehittämistyönprosessi tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja toimijoiden kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa asiakastyytyväisyyslomakkeen avulla Vantaan Mielenterveysyhdistyksen Hyvät Tuulet ry:n toiminnan nykytilannetta ja saada yhdistykselle lomakkeista saaduista vastauksista tukea toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä yhdistyksen tietämystä yhdistyksen jäsenien tyytyväisyydestä ja toiminnan kehittämisestä.
Hyvät Tuulet ry on vantaalainen mielenterveysyhdistys, jolla on kaksi kahvilatyyppistä kohtaamispaikkaa: Lauhatuuli Hiekkaharjussa ja Myöhätuuli Pähkinärinteessä. Yhdistys on ollut pitkään mukana vantaalaisten mielenterveyskuntoutujien aktivoimisessa ja tukemisessa, se perustettiin jo vuonna 1984. Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuonna 2011 yhteensä 8940. Yhdistys kuuluu myös Mielenterveyden keskusliittoon. Toiminnan lähtökohtia ovat vapaaehtoisuus ja vertaistuki. Yhdistyksen hallitus koostuu mielenterveyskuntoutujista ja toiminta perustuu kuntoutujien omaan aktiivisuuteen. Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on edistää henkistä hyvinvointia ja jäsentensä mielenterveyttä, yhdistää ja aktivoida vantaalaisia mielenterveyskuntoutujia, kehittää mielenterveyspalvelujen saatavuutta, laatua ja tasoa, tehdä ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä sekä toimia mielenterveyskuntoutujien äänitorvena. Yhdistys tarjoaa kuntoutujille vertaistukea, keskustelu- ja valistustilaisuuksia, erilaisia kerhoja, opintotoimintaa sekä retkiä ja matkoja. Keskeisintä toiminnassa kuitenkin on se, että jäsenet itse osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin mielenterveystyön ja mielenterveyskuntoutumisen käsitteitä sekä käsitellään asiakaslähtöisyyttä sekä asiakkaan osallisuutta, jotka toimivat sosiaali- ja terveysalan työn keskeisinä eettisinä periaatteina. Lisäksi tarkastellaan kolmannen sektorin merkitystä mielenterveyspalveluissa sekä yhdistystoimintaa. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, joka sisältää myös tilastollista tutkimusaineistoa. Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimus suoritettiin kirjekyselynä kesäkuun 2012 aikana. Asiakastyytyväisyyslomakkeet lähetettiin kirjeitse kaikille Hyvät Tuulet ry:n jäsenille, jotka olivat maksaneet jäsenmaksun vuonna 2012. Asiakastyytyväisyyslomakkeita lähetettiin yhteensä 280 jäsenelle. Vastausaikaa oli 4.6- 4.7.2012. Määräaikaan mennessä täytettyjä asiakastyytyväisyyslomakkeita palautettiin yhteensä 44 kappaletta. Opinnäytetyön kyselyn vastausprosentti oli 15,7 %.
Asiakastyytyväisyyslomakkeista saatujen tuloksien perusteella jäsenien tyytyväisyys vaihteli osa-alueittain, mutta kokonaisuudessaan asiakkaiden tyytyväisyys Hyvät Tuulet ry:n toimintaa kohtaan oli kohtalaisen hyvä. Eniten kehittämisehdotuksia nousi esille virkistystoiminnan ja vertaistukitoiminnan lisäämiseksi.
Hyvät Tuulet ry on vantaalainen mielenterveysyhdistys, jolla on kaksi kahvilatyyppistä kohtaamispaikkaa: Lauhatuuli Hiekkaharjussa ja Myöhätuuli Pähkinärinteessä. Yhdistys on ollut pitkään mukana vantaalaisten mielenterveyskuntoutujien aktivoimisessa ja tukemisessa, se perustettiin jo vuonna 1984. Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuonna 2011 yhteensä 8940. Yhdistys kuuluu myös Mielenterveyden keskusliittoon. Toiminnan lähtökohtia ovat vapaaehtoisuus ja vertaistuki. Yhdistyksen hallitus koostuu mielenterveyskuntoutujista ja toiminta perustuu kuntoutujien omaan aktiivisuuteen. Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on edistää henkistä hyvinvointia ja jäsentensä mielenterveyttä, yhdistää ja aktivoida vantaalaisia mielenterveyskuntoutujia, kehittää mielenterveyspalvelujen saatavuutta, laatua ja tasoa, tehdä ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä sekä toimia mielenterveyskuntoutujien äänitorvena. Yhdistys tarjoaa kuntoutujille vertaistukea, keskustelu- ja valistustilaisuuksia, erilaisia kerhoja, opintotoimintaa sekä retkiä ja matkoja. Keskeisintä toiminnassa kuitenkin on se, että jäsenet itse osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin mielenterveystyön ja mielenterveyskuntoutumisen käsitteitä sekä käsitellään asiakaslähtöisyyttä sekä asiakkaan osallisuutta, jotka toimivat sosiaali- ja terveysalan työn keskeisinä eettisinä periaatteina. Lisäksi tarkastellaan kolmannen sektorin merkitystä mielenterveyspalveluissa sekä yhdistystoimintaa. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, joka sisältää myös tilastollista tutkimusaineistoa. Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimus suoritettiin kirjekyselynä kesäkuun 2012 aikana. Asiakastyytyväisyyslomakkeet lähetettiin kirjeitse kaikille Hyvät Tuulet ry:n jäsenille, jotka olivat maksaneet jäsenmaksun vuonna 2012. Asiakastyytyväisyyslomakkeita lähetettiin yhteensä 280 jäsenelle. Vastausaikaa oli 4.6- 4.7.2012. Määräaikaan mennessä täytettyjä asiakastyytyväisyyslomakkeita palautettiin yhteensä 44 kappaletta. Opinnäytetyön kyselyn vastausprosentti oli 15,7 %.
Asiakastyytyväisyyslomakkeista saatujen tuloksien perusteella jäsenien tyytyväisyys vaihteli osa-alueittain, mutta kokonaisuudessaan asiakkaiden tyytyväisyys Hyvät Tuulet ry:n toimintaa kohtaan oli kohtalaisen hyvä. Eniten kehittämisehdotuksia nousi esille virkistystoiminnan ja vertaistukitoiminnan lisäämiseksi.