Joukkoistaminen markkinointiviestinnän ja tuotekehityksen tukena – Mikä aktivoi kohderyhmän?
Elg, Elisa; Luoto, Vilma (2013)
Elg, Elisa
Luoto, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036152
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvanut vahvaksi alustaksi yritysten ja asiakkaiden väliselle kommunikoinnille. Sosiaalisen median monet mahdollisuudet ovat luoneet uudet puitteet niin nopealle ja henkilökohtaiselle asiakaspalvelulle, suorasukaiselle word-of-mouthlle, tuotekehitykselle kuin monille markkinoinnin keinoille. Sen avulla yritysten toiminta on tuotu lähemmäksi loppukäyttäjää. Kanssakäyminen on muuttanut konkreettisesti muotoaan. Yksisuuntainen, tuottajalta käyttäjälle –muotoinen, virtaviivainen tiedonkulku on pirstaloitunut lukuisiksi poluiksi, joissa kuka tahansa voi olla yhteydessä kehen tahansa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee joukkoistamista sosiaalisessa mediassa markkinoinnin ja tuotekehityksen kanavana. Teoriaosuudessa avataan joukkoistamista ilmiönä, markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa, kvantitatiivistä tutkimusta sekä tuotekehitystä. Osana työtä marras- joulukuussa 2012 toteutetun kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää ihmisiä aktivoivia ja motivoivia seikkoja joukkoistamiskampanjoihin osallistumiseen. Työssä kartoitetaan myös yleisiä mielipiteitä joukkoistamishankkeita ja sosiaalista mediaa kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella erilaiset, usein konkreettiset, palkinnot motivoivat useita jouk-koistamishankkeisiin osallistujia, mutta myös henkilökohtainen kiinnostus brändejä ja tuotteita kohtaan nousee yhdeksi hallitsevaksi motivoivaksi tekijäksi. Myös helpoksi tehty osallistuminen koetaan tärkeäksi. Vaikka sosiaalisessa mediassa kulutetaan aikaa päivittäin enenevissä määrin, vain noin kolmasosa vastaajista kertoo itse osallistuneensa joukkoistamishankkeisiin. Monet kokevatkin sosiaalisen median ennen kaikkea reaaliaikaisena kommunikointivälineenä, mikä selittää osaltaan myös korkeita käyttöminuutteja.
Tämä opinnäytetyö käsittelee joukkoistamista sosiaalisessa mediassa markkinoinnin ja tuotekehityksen kanavana. Teoriaosuudessa avataan joukkoistamista ilmiönä, markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa, kvantitatiivistä tutkimusta sekä tuotekehitystä. Osana työtä marras- joulukuussa 2012 toteutetun kyselytutkimuksen tavoitteena on selvittää ihmisiä aktivoivia ja motivoivia seikkoja joukkoistamiskampanjoihin osallistumiseen. Työssä kartoitetaan myös yleisiä mielipiteitä joukkoistamishankkeita ja sosiaalista mediaa kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella erilaiset, usein konkreettiset, palkinnot motivoivat useita jouk-koistamishankkeisiin osallistujia, mutta myös henkilökohtainen kiinnostus brändejä ja tuotteita kohtaan nousee yhdeksi hallitsevaksi motivoivaksi tekijäksi. Myös helpoksi tehty osallistuminen koetaan tärkeäksi. Vaikka sosiaalisessa mediassa kulutetaan aikaa päivittäin enenevissä määrin, vain noin kolmasosa vastaajista kertoo itse osallistuneensa joukkoistamishankkeisiin. Monet kokevatkin sosiaalisen median ennen kaikkea reaaliaikaisena kommunikointivälineenä, mikä selittää osaltaan myös korkeita käyttöminuutteja.
