Asiakkuudet taidegallerian kehittämisessä
Jaatinen, Anne (2013)
Jaatinen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia taidegallerian asiakkuuksia ja saadun asiakastiedon avulla löytää tapoja kehittää kyseisen gallerian toimintaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin laajasti asiakkuuksien hallintaa yleisestä näkökulmasta. Asiakkuuksien hallinnan tuntemista ja asiakkaiden onnistuneiden kokemusten luomisen tärkeyttä tuodaan teoriassa eniten esille. Teoriassa käsitellään myös taidetta omana osanaan, esille tässä osiossa tuodaan myös vahvasti taiteen liiketoiminnallista puolta. Työssä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistoa tutkimusta varten kerättiin sähköpostiin lähetettävän kyselylomakkeen avulla sekä galleristia haastattelemalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet gallerian asiakkaat ovat itse hyvin aktiivisia taiteenharrastajia ja monet tekevät taidetta itse. Taide on heille tärkeä asia, eikä suurin osa vastaajista osannut ajatella taidetta sijoituskohteena. Vastaajista monet kuitenkin olivat kiinnostuneet ostamaan itselleen taidetta, ja suurin osa pitää taidetta sisustuselementtinä. Gallerian toimintaan oltiin vastausten mukaan erittäin tyytyväisiä ja vastaajien kehitysehdotukset jäivät vähäisiksi. Tärkeimpinä kehityskohteina nousi esille ulospäin suuntautuneempi markkinointi ja tapahtumiin innokkaampi osallistuminen. Määrällisen tutkimuksen tuloksista ei kuitenkaan voitu tehdä mitään yleispäteviä päätelmiä, sillä vastaaja määrä jäi melko pieneksi. Galleristin haastattelusta kävi ilmi, että kehitysehdotuksiin vastaaminen on tällä hetkellä hieman hankalaa, sillä galleristi työskentelee yksin. Suurempi osa vastaajista oli naisia, mutta galleristin mukaan gallerian asiakkaista enemmistö on poikkeuksellisesti miehiä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että taide ja liiketoiminta on hankala yhdistää. Pyrkiminen kaupallisiin tuloksiin taiteen avulla tulkitaan usein läpinäkyväksi taidepiireissä. Menestyäkseen vielä paremmin gallerian olisi hyvä ymmärtää asiakkuuksiensa eriarvoisuus ja keskittyä avainasiakkaisiinsa. Vanhojen asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen onnistui galleriassa tutkimuksen perusteella hyvin, mutta uusien asiakkaiden tavoittamiseen ei ole pystytty vielä kiinnittämään huomiota.
Kehitysehdotuksista tärkeimmäksi nousi laajempi ulkoinen markkinointi ja asiakasrekisterin käyttöönottaminen ja hyödyntäminen. Verkkokauppa mahdollisuuden hyödyntäminen oli myös selkeästi hyvä kehitysehdotus gallerian toiminnan edistämiselle. Koska työvoiman tarve on olemassa, galleriassa voitaisiin hyödyntää taidealanopiskelijoita, tarjoamalla heille mahdollisuus harjoitteluun.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin laajasti asiakkuuksien hallintaa yleisestä näkökulmasta. Asiakkuuksien hallinnan tuntemista ja asiakkaiden onnistuneiden kokemusten luomisen tärkeyttä tuodaan teoriassa eniten esille. Teoriassa käsitellään myös taidetta omana osanaan, esille tässä osiossa tuodaan myös vahvasti taiteen liiketoiminnallista puolta. Työssä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistoa tutkimusta varten kerättiin sähköpostiin lähetettävän kyselylomakkeen avulla sekä galleristia haastattelemalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet gallerian asiakkaat ovat itse hyvin aktiivisia taiteenharrastajia ja monet tekevät taidetta itse. Taide on heille tärkeä asia, eikä suurin osa vastaajista osannut ajatella taidetta sijoituskohteena. Vastaajista monet kuitenkin olivat kiinnostuneet ostamaan itselleen taidetta, ja suurin osa pitää taidetta sisustuselementtinä. Gallerian toimintaan oltiin vastausten mukaan erittäin tyytyväisiä ja vastaajien kehitysehdotukset jäivät vähäisiksi. Tärkeimpinä kehityskohteina nousi esille ulospäin suuntautuneempi markkinointi ja tapahtumiin innokkaampi osallistuminen. Määrällisen tutkimuksen tuloksista ei kuitenkaan voitu tehdä mitään yleispäteviä päätelmiä, sillä vastaaja määrä jäi melko pieneksi. Galleristin haastattelusta kävi ilmi, että kehitysehdotuksiin vastaaminen on tällä hetkellä hieman hankalaa, sillä galleristi työskentelee yksin. Suurempi osa vastaajista oli naisia, mutta galleristin mukaan gallerian asiakkaista enemmistö on poikkeuksellisesti miehiä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että taide ja liiketoiminta on hankala yhdistää. Pyrkiminen kaupallisiin tuloksiin taiteen avulla tulkitaan usein läpinäkyväksi taidepiireissä. Menestyäkseen vielä paremmin gallerian olisi hyvä ymmärtää asiakkuuksiensa eriarvoisuus ja keskittyä avainasiakkaisiinsa. Vanhojen asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen onnistui galleriassa tutkimuksen perusteella hyvin, mutta uusien asiakkaiden tavoittamiseen ei ole pystytty vielä kiinnittämään huomiota.
Kehitysehdotuksista tärkeimmäksi nousi laajempi ulkoinen markkinointi ja asiakasrekisterin käyttöönottaminen ja hyödyntäminen. Verkkokauppa mahdollisuuden hyödyntäminen oli myös selkeästi hyvä kehitysehdotus gallerian toiminnan edistämiselle. Koska työvoiman tarve on olemassa, galleriassa voitaisiin hyödyntää taidealanopiskelijoita, tarjoamalla heille mahdollisuus harjoitteluun.