Vieraskielisen asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät
Hytönen, Anniina (2013)
Hytönen, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vieraskielisen asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen väliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä pohtia, millä keinoin vuorovaikutusta voidaan edistää.
Opinnäytetyö liittyy ”Kommunikaatio sosiaali- ja terveysalalla”- hankkeeseen, jonka tarkoituksena on kehittää asiakkaan ja henkilökunnan välisiä myönteisiä kokemuksia kohtaamisista sekä lisätä asiakkaiden turvallisuuden tunnetta sosiaali- ja terveyspalveluissa kielellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksen avulla ja aineisto koostuu kymmenestä kotimaisesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsaus auttaa tarkastelemaan tutkittavaa asiaa monipuolisesti ja sen avulla voidaan luoda uutta tietoa jo aikaisemmin tutkitusta aiheesta.
Tilastojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä ainakin 183 133 (vuonna 2011) Suomessa asuvaa ulkomaalaista henkilöä. Tässä opinnäytetyössä vieraskielisellä tarkoitetaan henkilöä, jonka äidinkieli on muu kuin suomen- tai ruotsinkieli kuten valtaosalla väestöstä Suomessa.
Tässä opinnäytetyössä ilmenneisiin tuloksiin viitaten vuorovaikutuksella on merkittävä rooli vieraskielisen asiakkaan hoitotyössä. Useiden tutkimusten mukaan hoitajan ja asiakkaan välinen kohtaaminen vaikuttaa siihen, miten asiakkaat ovat arvioineet saamaansa hoitoa. Vieraskielisen asiakkaan kohtaaminen puolestaan asettaa haasteita vuorovaikutustilanteelle yhteisen kielen puuttumisen vuoksi. Kuitenkin tuloksista voidaan päätellä, että vieraskieliset asiakkaat eivät ole kokeneet kielimuurin olevan suurin haaste kommunikaatiolle vaan esteenä on koettu epäoikeudenmukaisuus ja kulttuurillisista eroista johtuva yhteisymmärryksen puute sekä terveydenhuollon ammattilaisen mahdollinen ennakkoasenne.
Asiasanat: Vuorovaikutus, kommunikaatio, vieraskielisyys
Opinnäytetyö liittyy ”Kommunikaatio sosiaali- ja terveysalalla”- hankkeeseen, jonka tarkoituksena on kehittää asiakkaan ja henkilökunnan välisiä myönteisiä kokemuksia kohtaamisista sekä lisätä asiakkaiden turvallisuuden tunnetta sosiaali- ja terveyspalveluissa kielellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksen avulla ja aineisto koostuu kymmenestä kotimaisesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsaus auttaa tarkastelemaan tutkittavaa asiaa monipuolisesti ja sen avulla voidaan luoda uutta tietoa jo aikaisemmin tutkitusta aiheesta.
Tilastojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä ainakin 183 133 (vuonna 2011) Suomessa asuvaa ulkomaalaista henkilöä. Tässä opinnäytetyössä vieraskielisellä tarkoitetaan henkilöä, jonka äidinkieli on muu kuin suomen- tai ruotsinkieli kuten valtaosalla väestöstä Suomessa.
Tässä opinnäytetyössä ilmenneisiin tuloksiin viitaten vuorovaikutuksella on merkittävä rooli vieraskielisen asiakkaan hoitotyössä. Useiden tutkimusten mukaan hoitajan ja asiakkaan välinen kohtaaminen vaikuttaa siihen, miten asiakkaat ovat arvioineet saamaansa hoitoa. Vieraskielisen asiakkaan kohtaaminen puolestaan asettaa haasteita vuorovaikutustilanteelle yhteisen kielen puuttumisen vuoksi. Kuitenkin tuloksista voidaan päätellä, että vieraskieliset asiakkaat eivät ole kokeneet kielimuurin olevan suurin haaste kommunikaatiolle vaan esteenä on koettu epäoikeudenmukaisuus ja kulttuurillisista eroista johtuva yhteisymmärryksen puute sekä terveydenhuollon ammattilaisen mahdollinen ennakkoasenne.
Asiasanat: Vuorovaikutus, kommunikaatio, vieraskielisyys