"Mistä tiedän, mitä otan lautaselleni?" Ravitsemispalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen
Jokimäki, Minna (2009)
Jokimäki, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256088
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimuksena kehitettiin ravitsemispalveluja käyttäjälähtöisesti heikkonäköisten asiakkaiden näkökulmasta. Taustana opinnäytetyölle toimii Laurea-ammattikorkeakoulun
Gusto-hanke, jonka tavoitteena on kehittää ravitsemispalvelujen käyttäjälähtöistä kehittämistä.
Hankkeen toimeksiantajana toimii yliopettaja Auli Guilland. Opinnäytetyöni toteutettiin Uudellamaalla sijaitsevan vanhusten palvelutalon ravintolassa. Sekä palvelutalo että tutkimukseen osallistuneet vanhukset pysyvät tutkimuksessani anonyymeina. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa palveluntarjoajalle käyttäjätietoa ja parantaa ravintolan palveluprosessia käyttäjälähtöiseksi.
Opinnäytetyössäni on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen lähestymistapana on etnografia. Opinnäytetyöni tutkimuksessa sovelletaan etnografiaa käytettävyystutkimuksen näkökulmasta, jossa käyttäjät ovat keskiössä tiedon tuottajina. Tutkimuksen
kohderyhmäksi valikoituivat heikkonäköiset vanhukset heidän kykynsä perusteella tuottaa uutta tietoa palvelujen kehittämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla ja
haastattelemalla kolmea heikkonäköistä vanhusten palvelutalon asukasta keväällä 2009. Havainnoista on kirjoitettu kenttämuistiinpanoja. Empiirisen tutkimusaineistonanalyysin tuloksena on kuvaus ravintolan palveluprosessista. Palveluprosessi on valokuvattu palvelutalon ulko-ovelta ravintolan astianpalautuspisteeseen, jolloin lukijalle välittyy kuva siitä, miten kaihia sairastavat heikkonäköiset asiakkaat näkevät.
Tutkimuksen tuloksena ovat kehittämisehdotukset palvelutalon ravintolalle sekä käyttäjätieto tutkimukseen osallistuvasta käyttäjäryhmästä. Tutkimustulokset on käsitelty sekä asiakkaan
että palveluntarjoajan näkökulmasta. Keskeiset kehittämisehdotukset ovat kontrastien lisääminen,
ruokalistan muokkaaminen helppolukuiseksi, ruoka-annoksen värikkyyden lisääminen, salaattipöydän muutokset sekä tuotteiden esillepano. Tulevaisuuden investointeja ajatellen
on ehdotettu hankittavaksi helpommin havaittavia astioita.
Tutkimuksen tarkoituksena ei ole tuottaa yleistettävää tietoa, koska käyttäjälähtöinen kehittäminen on pääsääntöisesti tapauskohtaista. Tuloksia voidaan hyödyntää ravitsemispalvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä esimerkiksi Gusto-hankkeen yhteydessä. Palveluntarjoajat
näkevät esimerkiksi kuvien perusteella miten heikkonäköiset näkevät, ja osaavat kehittää sen perusteella palveluprosessia. Kehittämistyön tuloksena kohderavintolassa on tehty muutoksia palveluprosessissa. Työn arviointi suoritettiin palvelutoimenjohtajalta ja ravintolan emännältä
saadun palautteen perusteella. Tulokset on koettu hyödyllisinä ja tehdyt muutokset ovat auttaneet palveluprosessin hahmottamista.
Gusto-hanke, jonka tavoitteena on kehittää ravitsemispalvelujen käyttäjälähtöistä kehittämistä.
Hankkeen toimeksiantajana toimii yliopettaja Auli Guilland. Opinnäytetyöni toteutettiin Uudellamaalla sijaitsevan vanhusten palvelutalon ravintolassa. Sekä palvelutalo että tutkimukseen osallistuneet vanhukset pysyvät tutkimuksessani anonyymeina. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa palveluntarjoajalle käyttäjätietoa ja parantaa ravintolan palveluprosessia käyttäjälähtöiseksi.
Opinnäytetyössäni on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen lähestymistapana on etnografia. Opinnäytetyöni tutkimuksessa sovelletaan etnografiaa käytettävyystutkimuksen näkökulmasta, jossa käyttäjät ovat keskiössä tiedon tuottajina. Tutkimuksen
kohderyhmäksi valikoituivat heikkonäköiset vanhukset heidän kykynsä perusteella tuottaa uutta tietoa palvelujen kehittämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla ja
haastattelemalla kolmea heikkonäköistä vanhusten palvelutalon asukasta keväällä 2009. Havainnoista on kirjoitettu kenttämuistiinpanoja. Empiirisen tutkimusaineistonanalyysin tuloksena on kuvaus ravintolan palveluprosessista. Palveluprosessi on valokuvattu palvelutalon ulko-ovelta ravintolan astianpalautuspisteeseen, jolloin lukijalle välittyy kuva siitä, miten kaihia sairastavat heikkonäköiset asiakkaat näkevät.
Tutkimuksen tuloksena ovat kehittämisehdotukset palvelutalon ravintolalle sekä käyttäjätieto tutkimukseen osallistuvasta käyttäjäryhmästä. Tutkimustulokset on käsitelty sekä asiakkaan
että palveluntarjoajan näkökulmasta. Keskeiset kehittämisehdotukset ovat kontrastien lisääminen,
ruokalistan muokkaaminen helppolukuiseksi, ruoka-annoksen värikkyyden lisääminen, salaattipöydän muutokset sekä tuotteiden esillepano. Tulevaisuuden investointeja ajatellen
on ehdotettu hankittavaksi helpommin havaittavia astioita.
Tutkimuksen tarkoituksena ei ole tuottaa yleistettävää tietoa, koska käyttäjälähtöinen kehittäminen on pääsääntöisesti tapauskohtaista. Tuloksia voidaan hyödyntää ravitsemispalvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä esimerkiksi Gusto-hankkeen yhteydessä. Palveluntarjoajat
näkevät esimerkiksi kuvien perusteella miten heikkonäköiset näkevät, ja osaavat kehittää sen perusteella palveluprosessia. Kehittämistyön tuloksena kohderavintolassa on tehty muutoksia palveluprosessissa. Työn arviointi suoritettiin palvelutoimenjohtajalta ja ravintolan emännältä
saadun palautteen perusteella. Tulokset on koettu hyödyllisinä ja tehdyt muutokset ovat auttaneet palveluprosessin hahmottamista.