Itsetuntoa tukevaa ohjausta 9- luokkalaisille
Lehto, Satu; Saari, Heini-Maria (2013)
Lehto, Satu
Saari, Heini-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107649
Tiivistelmä
Itsetuntoa tukevaa ohjausta 9- luokkalaisille
Opinnäytetyö oli osa Kuitinmäki- hanketta. Laurea Otaniemi ja Espoossa sijaitseva Kuitinmäen yläkoulu tekevät yhteistyötä ainakin vuoden 2013 loppuun. Yhteistyön tavoitteena on nuorten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen sekä edistäminen. Hankkeiden avulla ammattikorkeakoulun opiskelijat saavat kokemusta työelämästä opintojen ohessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuntikokonaisuus itsetunnosta. Tavoitteina oli saada nuoret pohtimaan omaa käsitystä itsetunnostaan sekä saada heidät miettimään median luotettavuutta. Yhtenä tavoitteena oli myös ennaltaehkäistä liian myönteistä kuvaa kauneuskirurgiasta. Tulevina terveydenhoitajina oli hyvä saada kokemusta sekä palautetta oppituntien pitämisestä. Opinnäytetyössä käsitellään itsetuntoa suurena kokonaisuutena, aihealueiksi valittiin itsetunto, syömishäiriöt, kauneuskirurgia sekä media. Nämä aihealueet ovat opinnäytetyön asiasanoja, koska edellä mainituilla termeillä voidaan katsoa nykypäivänä olevan hyvin paljon vaikutusta itsetuntoon. Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa korostetaan median merkitystä kauneusihanteiden luomisessa. Media luo aina tietynlaisen kuvan, joten medialukutaito on 2000- luvulla hyvin tärkeää.
Teoreettinen viitekehys käsittää itsetunnon teoriaa, syömishäiriöiden taustan sekä yleisimmät syömishäiriöt, kauneuskirurgian taustan ja komplikaatiot sekä median ja medialukutaidon. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kahdesta 45 minuutin terveystiedon oppitunnista Kuitinmäen koulun 9- luokkalaisille. Oppitunneille tehtiin oppimismateriaali, joka jätettiin Kuitinmäen koululle opetusmateriaaliksi.
Opinnäytetyön kannalta oli tärkeä saada kirjallista palautetta nuorilta oppituntien sisällöistä sekä siitä millaisena he kokevat oman itsetuntonsa. Kirjallista palautetta kerättiin oppitunnin päätteeksi muutaman kysymyksen kyselylomakkeella. Oppilaat kokivat pääasiassa oppitunnit hyödyllisinä. Suurin osa oppilaista koki itsetuntonsa hyväksi. Kyselylomakkeessa kysyttiin myös oppilaiden suhtautumista kauneuskirurgisia toimenpiteitä kohtaan. Yllättävän moni vastanneista ilmoitti harkinneensa tulevaisuudessa kauneuskirurgista toimenpidettä.
Opinnäytetyötä voidaan tulevina vuosina jatkaa toteuttamalla terveystiedon oppitunnit uudestaan sekä tekemällä kirjallista materiaalia itsetunnosta oppilaille jaettavaksi. Toisena
jatkotutkimusaiheena on opinnäytetyön jatkaminen keskittymällä enemmän kauneuskirurgisiin toimenpiteisiin.
Opinnäytetyö oli osa Kuitinmäki- hanketta. Laurea Otaniemi ja Espoossa sijaitseva Kuitinmäen yläkoulu tekevät yhteistyötä ainakin vuoden 2013 loppuun. Yhteistyön tavoitteena on nuorten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen sekä edistäminen. Hankkeiden avulla ammattikorkeakoulun opiskelijat saavat kokemusta työelämästä opintojen ohessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuntikokonaisuus itsetunnosta. Tavoitteina oli saada nuoret pohtimaan omaa käsitystä itsetunnostaan sekä saada heidät miettimään median luotettavuutta. Yhtenä tavoitteena oli myös ennaltaehkäistä liian myönteistä kuvaa kauneuskirurgiasta. Tulevina terveydenhoitajina oli hyvä saada kokemusta sekä palautetta oppituntien pitämisestä. Opinnäytetyössä käsitellään itsetuntoa suurena kokonaisuutena, aihealueiksi valittiin itsetunto, syömishäiriöt, kauneuskirurgia sekä media. Nämä aihealueet ovat opinnäytetyön asiasanoja, koska edellä mainituilla termeillä voidaan katsoa nykypäivänä olevan hyvin paljon vaikutusta itsetuntoon. Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa korostetaan median merkitystä kauneusihanteiden luomisessa. Media luo aina tietynlaisen kuvan, joten medialukutaito on 2000- luvulla hyvin tärkeää.
Teoreettinen viitekehys käsittää itsetunnon teoriaa, syömishäiriöiden taustan sekä yleisimmät syömishäiriöt, kauneuskirurgian taustan ja komplikaatiot sekä median ja medialukutaidon. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kahdesta 45 minuutin terveystiedon oppitunnista Kuitinmäen koulun 9- luokkalaisille. Oppitunneille tehtiin oppimismateriaali, joka jätettiin Kuitinmäen koululle opetusmateriaaliksi.
Opinnäytetyön kannalta oli tärkeä saada kirjallista palautetta nuorilta oppituntien sisällöistä sekä siitä millaisena he kokevat oman itsetuntonsa. Kirjallista palautetta kerättiin oppitunnin päätteeksi muutaman kysymyksen kyselylomakkeella. Oppilaat kokivat pääasiassa oppitunnit hyödyllisinä. Suurin osa oppilaista koki itsetuntonsa hyväksi. Kyselylomakkeessa kysyttiin myös oppilaiden suhtautumista kauneuskirurgisia toimenpiteitä kohtaan. Yllättävän moni vastanneista ilmoitti harkinneensa tulevaisuudessa kauneuskirurgista toimenpidettä.
Opinnäytetyötä voidaan tulevina vuosina jatkaa toteuttamalla terveystiedon oppitunnit uudestaan sekä tekemällä kirjallista materiaalia itsetunnosta oppilaille jaettavaksi. Toisena
jatkotutkimusaiheena on opinnäytetyön jatkaminen keskittymällä enemmän kauneuskirurgisiin toimenpiteisiin.
