Autistinen oppija- opaskirja autististen lasten kanssa työskenteleville
Markkula, Heidi (2009)
Markkula, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097534
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laatia opaskirja autististen lasten kanssa työskenteleville. Opas tulee käyttöön Kallion ala-asteen erityisryhmien iltapäiväkerhoon helpottamaan uusien työntekijöiden, sijaisten ja autismista kiinnostuneiden perehdyttämistä autismiin. Tarve oppaalle nousi työyhteisöstä esiin työntekijöiden vaihtuvuuden ja runsaan sijaismäärän vuoksi.
Opinnäytetyöraportti jakautuu kahteen kokonaisuuteen, teoriapohjaan autismista ja työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta, sekä oppaasta uusille työntekijöille. Teoreettinen viitekehys käsittelee autimin diagnostiikkaan ja kuntoutukseen liittyviä tekijöitä. Ammatillista osaamista kartoittaakseni tein kahdelle erilaiselle työkokemuksen omaavalle ryhmälle haastattelun keväällä 2009. Haastattelun tuloksia hyödynsin myös tekemässäni oppaassa.
Haastatteluiden tuloksissa nousivat esiin työelämän vaatimukset ja ammatillisuus työntekijöiden näkökulmasta. Tulosten perusteella työn arvostus nähdään puutteellisena. Tällähetkellä suurin ongelma nähdään palkkauksessa ja määräaikaisissa työsuhteissa. Työntekijät kokevat myös heihin kohdistuneet odotukset suurina. Työntekijältä odotetaan vastuunottokykyä, tiimityöskentelytaitoja ja vahvaa sitoutumista. Työ nähdään kuitenkin myös palkitsevana ja ennenkaikkea tärkeänä.
Opinnäytetyöni tuotoksena noussut opas sisältää yleistä tietoa autismin kirjosta ja keinoja kasvatuksellisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Haastatteluista nousseiden teemojen avulla pyrin vastaamaan tarpeeseen uuden työntekijän tarvitsemasta tiedosta ja keinoista toimia autisminkirjon henkilöiden kanssa.
Opinnäytetyöraportti jakautuu kahteen kokonaisuuteen, teoriapohjaan autismista ja työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta, sekä oppaasta uusille työntekijöille. Teoreettinen viitekehys käsittelee autimin diagnostiikkaan ja kuntoutukseen liittyviä tekijöitä. Ammatillista osaamista kartoittaakseni tein kahdelle erilaiselle työkokemuksen omaavalle ryhmälle haastattelun keväällä 2009. Haastattelun tuloksia hyödynsin myös tekemässäni oppaassa.
Haastatteluiden tuloksissa nousivat esiin työelämän vaatimukset ja ammatillisuus työntekijöiden näkökulmasta. Tulosten perusteella työn arvostus nähdään puutteellisena. Tällähetkellä suurin ongelma nähdään palkkauksessa ja määräaikaisissa työsuhteissa. Työntekijät kokevat myös heihin kohdistuneet odotukset suurina. Työntekijältä odotetaan vastuunottokykyä, tiimityöskentelytaitoja ja vahvaa sitoutumista. Työ nähdään kuitenkin myös palkitsevana ja ennenkaikkea tärkeänä.
Opinnäytetyöni tuotoksena noussut opas sisältää yleistä tietoa autismin kirjosta ja keinoja kasvatuksellisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Haastatteluista nousseiden teemojen avulla pyrin vastaamaan tarpeeseen uuden työntekijän tarvitsemasta tiedosta ja keinoista toimia autisminkirjon henkilöiden kanssa.