Graphicsfuzz ja näytönohjainten testaus
Salmivalli, Toni (2021)
Salmivalli, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122890585
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käytiin läpi Graphicsfuzziin liittyviä asioita, ohjelmistotestausta sekä itse Graphicsfuzztyökalun käytöstä. Graphicsfuzz-työkalu on kehitetty näytönohjaimissa olevien virheiden löytämiseen ja virheisiin liittyvän testin luomiseen OpenGL ja Vulkan API standardien vaatimuksenmukaisuus testiympäristöön. Työssä tarkoituksena oli löytää virheellinen varjostin ja luoda uusi testi dEQP-testiympäristöön käyttäen Graphicsfuzz-työkalua.
Työssä käytiin läpi ohjelmistotestauksen yleisiä asioita, sekä erikoisempaa testaustekniikkaa nimeltään Metamorfinen testaus ja sitä, miten se liittyy Graphicsfuzziin. Siru Innovations Oy:n asiakas määräsi eri mobiililaitteita ja näytönohjaimia testattavaksi Graphicsfuzz-työkalulla. Tulokset käytiin asiakkaan kanssa läpi ja valittiin sopivia virheen aiheuttavia muokattuja varjostimia (engl. shader) testin pohjaksi. Varjostinta muokattiin lisää tavalla, joka tulevaisuudessa helpottaisi testin paljastaman virheen korjaamista.
Graphicsfuzz-työkalu on tehokas löytämään virheellisiä varjostimia, minkä pohjalta luodaan testejä. Valitettavasti suuri osa löydetyistä virheellisistä varjostimista, ovat liian monimutkaisia testin luomiseksi tai niistä on olemassa vastaava testi. Silti Graphicsfuzztyökalulla on suuri potentiaali löytää virheitä sekä luoda testejä ja sen kehitystyö jatkuu.
Työssä käytiin läpi ohjelmistotestauksen yleisiä asioita, sekä erikoisempaa testaustekniikkaa nimeltään Metamorfinen testaus ja sitä, miten se liittyy Graphicsfuzziin. Siru Innovations Oy:n asiakas määräsi eri mobiililaitteita ja näytönohjaimia testattavaksi Graphicsfuzz-työkalulla. Tulokset käytiin asiakkaan kanssa läpi ja valittiin sopivia virheen aiheuttavia muokattuja varjostimia (engl. shader) testin pohjaksi. Varjostinta muokattiin lisää tavalla, joka tulevaisuudessa helpottaisi testin paljastaman virheen korjaamista.
Graphicsfuzz-työkalu on tehokas löytämään virheellisiä varjostimia, minkä pohjalta luodaan testejä. Valitettavasti suuri osa löydetyistä virheellisistä varjostimista, ovat liian monimutkaisia testin luomiseksi tai niistä on olemassa vastaava testi. Silti Graphicsfuzztyökalulla on suuri potentiaali löytää virheitä sekä luoda testejä ja sen kehitystyö jatkuu.