Tuoksun rooli tuotteen markkinoinnissa. Esimerkkinä Baileys-likööri.
Virtanen, Kaarlo (2009)
Virtanen, Kaarlo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266235
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön syntyi neuvotteluissa Ideair Oy:n toimitusjohtaja Antti Pasilan kanssa keväällä 2009. Ideair Oy tarvitsi viimeisintä Suomalaista tutkimustietoa omalta markkinoinnin alaltaan ja päädyimme tutkimaan tuoksun osuutta markkinoinnissa yhden tuotteen osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tuoksun merkitys tuotteen myyntiin sekä sen rooli Baileys-liköörin markkinoinnissa. Tarkoituksena on saada selville tarkat myynnin kasvun prosentit käytettäessä tuoksua osana tuotteen markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään tuoksun rooli tuotteen markkinoinnin osana sekä selitetään työn kannalta keskeiset avainkäsitteet. Teoriaosassa myös tarkastellaan kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä psykologian ja markkinointikirjallisuuden näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin kymmenessä ravintolassa Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Turussa ja Tampereella. Tutkimukseen valittuihin toimipaikkoihin toimitettiin markkinointimateriaalit sekä ohjeet tutkimuksen suorittamista varten. Tutkimuksessa verrattiin niin sanotun normaalin kuukauden myyntilukuja tehostetun kuukauden myyntilukuihin. Tutkimusajanjakson päätyttyä kaikki ravintolat ilmoittivat tuotteen myyntimäärät Ideair Oy:lle.
Kaikki tutkimustulokset ovat Ideair Oy:n käytettävissä ja niitä hyödynnetään yrityksen uusien kampanjoiden suunnittelussa sekä myynnin tukena. Saadut tutkimustulokset olivat erittäin positiivisia ja Baileys-liköörin myynti nousi tutkimusajanjakson aikana selkeästi. Selville saatiin myös, että tuoksun rooli tuotteen markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on merkittävä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tuoksun merkitys tuotteen myyntiin sekä sen rooli Baileys-liköörin markkinoinnissa. Tarkoituksena on saada selville tarkat myynnin kasvun prosentit käytettäessä tuoksua osana tuotteen markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään tuoksun rooli tuotteen markkinoinnin osana sekä selitetään työn kannalta keskeiset avainkäsitteet. Teoriaosassa myös tarkastellaan kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä psykologian ja markkinointikirjallisuuden näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin kymmenessä ravintolassa Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Turussa ja Tampereella. Tutkimukseen valittuihin toimipaikkoihin toimitettiin markkinointimateriaalit sekä ohjeet tutkimuksen suorittamista varten. Tutkimuksessa verrattiin niin sanotun normaalin kuukauden myyntilukuja tehostetun kuukauden myyntilukuihin. Tutkimusajanjakson päätyttyä kaikki ravintolat ilmoittivat tuotteen myyntimäärät Ideair Oy:lle.
Kaikki tutkimustulokset ovat Ideair Oy:n käytettävissä ja niitä hyödynnetään yrityksen uusien kampanjoiden suunnittelussa sekä myynnin tukena. Saadut tutkimustulokset olivat erittäin positiivisia ja Baileys-liköörin myynti nousi tutkimusajanjakson aikana selkeästi. Selville saatiin myös, että tuoksun rooli tuotteen markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on merkittävä.