Behavioral Threat Management: Prevention of Severe Targeted Violence in Educational Institutions
Sund, Peter (2009)
Sund, Peter
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047038
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047038
Tiivistelmä
Käyttäytymisperusteinen uhka-analyysitoiminta: vakavan ja suunnitelmallisen väkivallan ehkäisy oppilaitoksissa
Oppilaitoksiin kohdistuva vakava ja suunnitelmallinen väkivalta on noussut viime vuosina yleiseksi huolenaiheeksi useissa kehittyneissä maissa, erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Tämä johtuu suurimmalta osin lukuisista eri oppilaitoksiin kohdistuneista vakavista väkivaltaisista hyökkäyksistä, kuten kouluampumisista. Samalla on käyty runsaasti keskustelua, mitä ongelman suhteen tulisi tehdä. Merkittävä osa keskustelusta on kuitenkin keskittynyt yhteiskunnan yleisiin ongelmiin, haasteisiin ja kulttuurisiin muutoksiin, reagointimalleihin kouluhyökkäyksen jo käynnistyttyä sekä tilanteen jälkikäteiseen toimintaan. Edellä mainittujen kysymysten ympärille on perustettu varsin huomattava määrä erilaisia kehitysprojekteja. Vain ani harva näistä projekteista on kuitenkaan keskittynyt ”taktisen” ja operatiivisen tason ennaltaehkäisyyn, kohteena erityisesti tilannesidonnaisen vakavan ja suunnitelmallisen kouluväkivallan ehkäisy.
Tämä opinnäytetyö on soveltava konstruktiivinen tutkimus käyttäytymisperusteisesta uhka-analyysitoimintaprosessista oppilaitoksissa. Tutkimus sitoutuu laajempaan toimintatutkimukseen suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, jonka tarkoituksena olisi syventää tietoa prosessin soveltuvuudesta em. järjestelmään. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää suomalaiseen koulutusjärjestelmään soveltuva käyttäytymisperusteinen uhka-analyysi- ja hallintamalli. Toisin sanoen tarkoitus on luoda prosessimalli vakavan ja suunnitelmallisen kouluväkivaltaan liittyvien uhkien tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja hallitsemiseksi. Tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuusanalyysiä sekä asiantuntijoiden teemahaastattelua.
Tämä tutkimus pyrkii täyttämään sen suhteellisen lyhyen aikajänteen, joka jää lasten kasvattamisen ja aikaisen puuttumisen, sekä itse hyökkäyksiin liittyvien turvallisuustoimenpiteiden ja reagointimallien väliin. Menetelmä on nimeltään käyttäytymisperusteinen uhka-analyysitoiminta. Tutkimuksessa esitetty argumentaatio pyrkii todistamaan menetelmän käyttökelpoisuuden. Kyseinen ennalta ehkäisyyn tähtäävä lähestymistapa pyrkii tunnistamaan ja hallitsemaan tilanteita, joissa oppilas muodostaa vakavan väkivallan uhan oppilaitoksille. Oppilaitoksen vakavan ja suunnitelmallisen väkivallan ennalta ehkäisyyn kehitetty moderni käyttäytymisperusteinen uhka-analyysi- ja hallintamalli integroi riskienhallintastrategian väkivallan kehityspolkuun. Uhka-analyysitoiminnan ja –hallinnan strategia sisältää sekä moniammatillisen lähestymistavan että viranomaisyhteistyön ulottuvuudet. Edellisten lisäksi mallissa koko prosessi on sulautettu oppilaitoksen perustoimintamalleihin ja –rakenteisiin.
Oppilaitoksiin kohdistuva vakava ja suunnitelmallinen väkivalta on noussut viime vuosina yleiseksi huolenaiheeksi useissa kehittyneissä maissa, erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Tämä johtuu suurimmalta osin lukuisista eri oppilaitoksiin kohdistuneista vakavista väkivaltaisista hyökkäyksistä, kuten kouluampumisista. Samalla on käyty runsaasti keskustelua, mitä ongelman suhteen tulisi tehdä. Merkittävä osa keskustelusta on kuitenkin keskittynyt yhteiskunnan yleisiin ongelmiin, haasteisiin ja kulttuurisiin muutoksiin, reagointimalleihin kouluhyökkäyksen jo käynnistyttyä sekä tilanteen jälkikäteiseen toimintaan. Edellä mainittujen kysymysten ympärille on perustettu varsin huomattava määrä erilaisia kehitysprojekteja. Vain ani harva näistä projekteista on kuitenkaan keskittynyt ”taktisen” ja operatiivisen tason ennaltaehkäisyyn, kohteena erityisesti tilannesidonnaisen vakavan ja suunnitelmallisen kouluväkivallan ehkäisy.
Tämä opinnäytetyö on soveltava konstruktiivinen tutkimus käyttäytymisperusteisesta uhka-analyysitoimintaprosessista oppilaitoksissa. Tutkimus sitoutuu laajempaan toimintatutkimukseen suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, jonka tarkoituksena olisi syventää tietoa prosessin soveltuvuudesta em. järjestelmään. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää suomalaiseen koulutusjärjestelmään soveltuva käyttäytymisperusteinen uhka-analyysi- ja hallintamalli. Toisin sanoen tarkoitus on luoda prosessimalli vakavan ja suunnitelmallisen kouluväkivaltaan liittyvien uhkien tunnistamiseksi, arvioimiseksi ja hallitsemiseksi. Tutkimusmenetelminä on käytetty kirjallisuusanalyysiä sekä asiantuntijoiden teemahaastattelua.
Tämä tutkimus pyrkii täyttämään sen suhteellisen lyhyen aikajänteen, joka jää lasten kasvattamisen ja aikaisen puuttumisen, sekä itse hyökkäyksiin liittyvien turvallisuustoimenpiteiden ja reagointimallien väliin. Menetelmä on nimeltään käyttäytymisperusteinen uhka-analyysitoiminta. Tutkimuksessa esitetty argumentaatio pyrkii todistamaan menetelmän käyttökelpoisuuden. Kyseinen ennalta ehkäisyyn tähtäävä lähestymistapa pyrkii tunnistamaan ja hallitsemaan tilanteita, joissa oppilas muodostaa vakavan väkivallan uhan oppilaitoksille. Oppilaitoksen vakavan ja suunnitelmallisen väkivallan ennalta ehkäisyyn kehitetty moderni käyttäytymisperusteinen uhka-analyysi- ja hallintamalli integroi riskienhallintastrategian väkivallan kehityspolkuun. Uhka-analyysitoiminnan ja –hallinnan strategia sisältää sekä moniammatillisen lähestymistavan että viranomaisyhteistyön ulottuvuudet. Edellisten lisäksi mallissa koko prosessi on sulautettu oppilaitoksen perustoimintamalleihin ja –rakenteisiin.