Innovatiivisen sisustuspalvelun perustaminen
Lakkala, Kaisa (2013)
Lakkala, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uudella tavalla toimivan sisustuspalveluyrityksen perustaminen. Tarkoituksena oli löytää yritykselle mahdollisimman innovatiiviset kilpailukeinot, joka auttaa sitä erottautumaan kilpailijoistaan. Työtä tullaan mahdollisesti käyttämään oikean sisustuspalveluyrityksen perustamissuunnitelman tukena.
Työn teoriaosuus muodostui sisustusosuudesta ja markkinointiosuudesta. Si-sustusosuudessa esiteltiin sisustuksen eri tyylejä ja trendejä, perehdyttiin sisustamisen merkitykseen ihmisen elämässä sekä selvitettiin uusien sisustusideoiden hankintatapoja. Markkinointiosuudessa käsiteltiin yleisimpiä palvelualojen kilpailukeinoja, joita sisustuspalveluyritys voi hyödyntää toiminnassaan saavuttaakseen kilpailuedun.
Työn empiirisessä osuudessa tarkasteltiin perustettavan sisustuspalveluyrityksen kilpailijoita ja niiden toimintatapoja, sekä tehtiin case-tutkimus sisustuspalvelun käytöstä. Kilpailijoihin perehdyttiin heidän Internet-sivujensa perusteella ja lumeasiakastutkimuksella. Case-tutkimuksella selvitettiin viiden sisustussuunnittelijaa käyttäneen henkilön kokemuksia ja toiveita sisustuspalvelusta. Tutkimus tehtiin henkilökohtaisena teemahaastatteluna puhelimitse, ja se edusti laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmetodia.
Tutkimustulosten ja opinnäytetyössä käsiteltyjen asioiden pohjalta tehtiin suunnitelma uuden innovatiivisen sisustuspalveluyrityksen perustamiseksi. Suunnitelmassa keskityttiin pääasiassa yrityksen markkinointiin ja kilpailukeinoihin. Tutkimus osoitti, että sisustussuunnittelijan käytössä päällimmäisenä toiveena oli saada uusia ideoita. Saatuun palveluun oltiin melko tyytyväisiä. Tyytymättömyyttä ilmeni kuitenkin aikataulutuksessa ja pitkissä odotusajoissa sekä omaperäisyyden puuttumisessa. Lisäksi havaittiin, että jälkimarkkinointia ei yrityksissä suoritettu lainkaan.
Työn teoriaosuus muodostui sisustusosuudesta ja markkinointiosuudesta. Si-sustusosuudessa esiteltiin sisustuksen eri tyylejä ja trendejä, perehdyttiin sisustamisen merkitykseen ihmisen elämässä sekä selvitettiin uusien sisustusideoiden hankintatapoja. Markkinointiosuudessa käsiteltiin yleisimpiä palvelualojen kilpailukeinoja, joita sisustuspalveluyritys voi hyödyntää toiminnassaan saavuttaakseen kilpailuedun.
Työn empiirisessä osuudessa tarkasteltiin perustettavan sisustuspalveluyrityksen kilpailijoita ja niiden toimintatapoja, sekä tehtiin case-tutkimus sisustuspalvelun käytöstä. Kilpailijoihin perehdyttiin heidän Internet-sivujensa perusteella ja lumeasiakastutkimuksella. Case-tutkimuksella selvitettiin viiden sisustussuunnittelijaa käyttäneen henkilön kokemuksia ja toiveita sisustuspalvelusta. Tutkimus tehtiin henkilökohtaisena teemahaastatteluna puhelimitse, ja se edusti laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmetodia.
Tutkimustulosten ja opinnäytetyössä käsiteltyjen asioiden pohjalta tehtiin suunnitelma uuden innovatiivisen sisustuspalveluyrityksen perustamiseksi. Suunnitelmassa keskityttiin pääasiassa yrityksen markkinointiin ja kilpailukeinoihin. Tutkimus osoitti, että sisustussuunnittelijan käytössä päällimmäisenä toiveena oli saada uusia ideoita. Saatuun palveluun oltiin melko tyytyväisiä. Tyytymättömyyttä ilmeni kuitenkin aikataulutuksessa ja pitkissä odotusajoissa sekä omaperäisyyden puuttumisessa. Lisäksi havaittiin, että jälkimarkkinointia ei yrityksissä suoritettu lainkaan.