Asiakastyytyväisyyskysely vantaalaisessa isännöintitoimistossa
Forss, Mariina (2013)
Forss, Mariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148372
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tehdään asiakastyytyväisyyskysely vantaalaisen isännöintitoimiston asiakkaille. Tavoitteena on saada lisätietoa nykyisten asiakkaiden tilasta; ovatko he tyytyväisiä vai tyytymättömiä sekä kuinka heitä voitaisiin palvella paremmin.
Toimeksiantajayritys on isännöinti- ja kiinteistöhuoltoyritys, joka on asiakkaidensa omistama ja toiminta on jatkunut yli 40 vuotta. Yhtiön arvoina ovat vuorovaikutus, palveluhalukkuus, luotettavuus ja keskinäinen arvostus. Jokaiselle osakkeenomistajalle asunto on elämän merkittävin sijoitus, ja tätä pyritään vaalimaan yhtiön toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Toimitusjohtaja piti kaksi kertaa viikossa kuukauden ajan tapaamiset taloyhtiöiden puheenjohtajien kanssa. Tapaamiset oli jaettu isännöitsijöiden mukaan seitsemään ryhmään.
Paperinen kyselylomake tehtiin Microsoft Word –ohjelmalla ja tulokset kirjattiin Microsoft Excel –ohjelmalla. Palautelomake jaettiin kaikille osallistujille tilaisuuden alussa. Puheenjohtajat vastasivat kolme sivua pitkään olevaan kyselylomakkeeseen, jossa piti arvioida eri osa-alueita yhdestä (välttävä) neljään (erittäin hyvä). Jos palautelomakkeeseen kirjasi numeron yksi tai neljä, toivottiin niihin kommentointia. Vastaajia oli yhteensä 64 kappaletta. Vastausprosentti oli yli 50 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksien analysointi selvitti, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihin, mutta muutaman isännöitsijän toimintatavassa olisi parannettavaa.
Samalla avaan isännöintitoimiston arkea, koska se ei ole vasta valmistuneelle ensimmäisenä työpaikkahaaveena. Isännöintitoimiston arki ei ole helppoa; isännöitsijöillä ja koko toimistolla on suuri vastuu taloyhtiöiden ja osakkeenomistajien taloudesta, remonteista ja yleisestä viihtymisestä.
Toimeksiantajayritys on isännöinti- ja kiinteistöhuoltoyritys, joka on asiakkaidensa omistama ja toiminta on jatkunut yli 40 vuotta. Yhtiön arvoina ovat vuorovaikutus, palveluhalukkuus, luotettavuus ja keskinäinen arvostus. Jokaiselle osakkeenomistajalle asunto on elämän merkittävin sijoitus, ja tätä pyritään vaalimaan yhtiön toiminnassa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Toimitusjohtaja piti kaksi kertaa viikossa kuukauden ajan tapaamiset taloyhtiöiden puheenjohtajien kanssa. Tapaamiset oli jaettu isännöitsijöiden mukaan seitsemään ryhmään.
Paperinen kyselylomake tehtiin Microsoft Word –ohjelmalla ja tulokset kirjattiin Microsoft Excel –ohjelmalla. Palautelomake jaettiin kaikille osallistujille tilaisuuden alussa. Puheenjohtajat vastasivat kolme sivua pitkään olevaan kyselylomakkeeseen, jossa piti arvioida eri osa-alueita yhdestä (välttävä) neljään (erittäin hyvä). Jos palautelomakkeeseen kirjasi numeron yksi tai neljä, toivottiin niihin kommentointia. Vastaajia oli yhteensä 64 kappaletta. Vastausprosentti oli yli 50 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksien analysointi selvitti, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihin, mutta muutaman isännöitsijän toimintatavassa olisi parannettavaa.
Samalla avaan isännöintitoimiston arkea, koska se ei ole vasta valmistuneelle ensimmäisenä työpaikkahaaveena. Isännöintitoimiston arki ei ole helppoa; isännöitsijöillä ja koko toimistolla on suuri vastuu taloyhtiöiden ja osakkeenomistajien taloudesta, remonteista ja yleisestä viihtymisestä.