Hyvinkääpeli
Malminen, Jussi; Lahti, Tuukka (2013)
Malminen, Jussi
Lahti, Tuukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305035995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305035995
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uuden tuotteen kehittämistä sekä prototyypin suunnittelua. Opinnäytetyö on toiminnallinen, joten se sisältää teorian lisäksi paljon käytännön työtä. Teoriaosuus koostuu kahdesta kokonaisuudesta, tuotekehityksestä sekä tuotteistamisesta. Käytännön osuutena tehtiin prototyyppi Hyvinkäätä käsittelevästä lautapelistä. Projektiin osallistuivat opiskelijoiden lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu, Hyvinkään kaupunki, Figura Design Oy ja Trivitria Oy.
Tuotekehitys ja tuotteistaminen ovat sisällöltään hyvin samantyyppisiä. Tuotekehitys kuitenkin käsittelee enemmän idean teknistä rakentamista sekä suunnittelua. Tuotteistaminen taas liittyy siihen, kuinka suunnittelun tuloksesta tehdään kaupallinen tuote. Molempia osa-alueita tulee kuitenkin tarkastella yhtä aikaa, koska ne vaikuttavat ratkaisevasti lopputulokseen.
Lautapelin tarkoituksena on tarjota uudenlainen ja mielenkiintoinen tapa tutustua Hyvinkään kaupunkiin ja sen historiaan. Peli on tietovisailu ja se on suunnattu Hyvinkäällä asuville sekä Hyvinkäästä kiinnostuneille. Lautapeli mahdollistaa tiedon saamisen sekä tarjoaa tietoa, jota ei välttämättä osaisi edes etsiä. Käytännön työn lopputuloksena syntyi ammattimaisesti tuotettu lautapelin prototyyppi.
Tuotekehitys ja tuotteistaminen ovat sisällöltään hyvin samantyyppisiä. Tuotekehitys kuitenkin käsittelee enemmän idean teknistä rakentamista sekä suunnittelua. Tuotteistaminen taas liittyy siihen, kuinka suunnittelun tuloksesta tehdään kaupallinen tuote. Molempia osa-alueita tulee kuitenkin tarkastella yhtä aikaa, koska ne vaikuttavat ratkaisevasti lopputulokseen.
Lautapelin tarkoituksena on tarjota uudenlainen ja mielenkiintoinen tapa tutustua Hyvinkään kaupunkiin ja sen historiaan. Peli on tietovisailu ja se on suunnattu Hyvinkäällä asuville sekä Hyvinkäästä kiinnostuneille. Lautapeli mahdollistaa tiedon saamisen sekä tarjoaa tietoa, jota ei välttämättä osaisi edes etsiä. Käytännön työn lopputuloksena syntyi ammattimaisesti tuotettu lautapelin prototyyppi.