Tutkinnonsuorittajien kokemukset tuetusta oppisopimuskoulutuksesta
Kontkanen, Lauri; Pulkkinen, Pyry; Myllymäki, Tiina (2013)
Kontkanen, Lauri
Pulkkinen, Pyry
Myllymäki, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076901
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Päijät-Hämeen alueella tuetussa oppisopimuskoulutuksessa opiskelleiden tutkinnonsuorittajien kokemuksia opiskeluprosessin ajalta. Tuettu oppisopimuskoulutus kuuluu osana vuonna 2008 alkaneeseen Yksilöllinen ohjaus ja toimivat verkostot oppisopimusopiskelijan tukena –hankkeeseen.
Tutkimusaiheemme saimme Lahden kaupungin nuorisopalveluilta, joka osaltaan vastaa hankkeessa mukana olevien nuorten ohjaamisesta ja tukemisesta. Koulutuskeskus Salpaus toimii koulutuksen järjestäjänä Päijät-Hämeen alueella, jolloin se vastaa haastatelluiden oppisopimuskoulutuksen käytännönjärjestelystä ja maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjauksesta.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu syrjäytymisestä, maahanmuuttajien ja nuorten työllistymisen haasteista sekä heidän työllistymistään edistävistä tekijöistä. Tutkitusti koulutus edistää tehokkaasti työllistymistä, mutta haasteeksi saattavat nousta nuorten haasteellinen kehitysvaihe tai puutteellinen tuki nivelvaiheessa ja maahanmuuttajilla riittämätön kielitaito tai uuteen kulttuuriin integroituminen. Tuettu oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuden nuorille ja maahanmuuttajille hankkia ammatillisen pätevyyden yksilöidysti räätälöidyn tuen avulla.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessamme haastattelimme puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kahdeksaa oppisopimuskoulutuksesta valmistunutta tai koulutuksen loppupuolella olevaa tutkinnonsuorittajaa. Haastatelluista kolme oli nuoria ja viisi maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Haastattelun teemoiksi valitsimme oppisopimuksen aloittamisen, tarjotun tuen kokemisen, oppisopimuksen opiskelumuotona, opiskelijoiden ammattitaidon sekä tulevaisuuden suunnitelmat. Nauhoitimme ja litteroimme haastattelut, minkä jälkeen analysoimme aineiston sisällönanalyysilla. Vastaamme tutkimuksessamme seuraaviin
kysymyksiin: miten tutkinnonsuorittajat kokivat tarjotun tuen ja miten heidän ympärillään oleva tukiverkosto oli toiminut, millaisia kokemuksia heille jäi oppisopimuskoulutuksesta prosessina sekä millaiseksi tutkinnonsuorittajat kokivat ammatillisen osaamisensa ja ammattiidentiteettinsä.
Tutkimuksessamme ilmeni, että haastatellut tutkinnonsuorittajat olivat pääosin tyytyväisiä tuettuun oppisopimusopiskeluun ja kokivat koulutuksessa saamansa valmiudet riittäviksi avoimille työmarkkinoille siirtymistä varten. Lisäksi tutkinnonsuorittajat kertoivat tuetussa oppisopimuskoulutuksessa mukana olleen tukiverkoston hyödylliseksi ja tärkeäksi sekä vertaistuen merkitykselliseksi. Kaikki tutkinnonsuorittajat olivat kuitenkin kokeneet erityisesti opintojen alun haasteellisena. Nuoret tutkinnonsuorittajat korostivat suurimpina haasteina fyysisen ja henkisen jaksamisen opiskelun ohella. Nuoret olisivat myös kaivanneet lisää teoriaopintoja käytännön opiskelun rinnalle. Maahanmuuttajataustaiset tutkinnonsuorittajat sen sijaan nostivat esiin kielitaidon puutteellisuuden ja siitä johtuvat haasteet vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimusaiheemme saimme Lahden kaupungin nuorisopalveluilta, joka osaltaan vastaa hankkeessa mukana olevien nuorten ohjaamisesta ja tukemisesta. Koulutuskeskus Salpaus toimii koulutuksen järjestäjänä Päijät-Hämeen alueella, jolloin se vastaa haastatelluiden oppisopimuskoulutuksen käytännönjärjestelystä ja maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjauksesta.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu syrjäytymisestä, maahanmuuttajien ja nuorten työllistymisen haasteista sekä heidän työllistymistään edistävistä tekijöistä. Tutkitusti koulutus edistää tehokkaasti työllistymistä, mutta haasteeksi saattavat nousta nuorten haasteellinen kehitysvaihe tai puutteellinen tuki nivelvaiheessa ja maahanmuuttajilla riittämätön kielitaito tai uuteen kulttuuriin integroituminen. Tuettu oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuden nuorille ja maahanmuuttajille hankkia ammatillisen pätevyyden yksilöidysti räätälöidyn tuen avulla.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessamme haastattelimme puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kahdeksaa oppisopimuskoulutuksesta valmistunutta tai koulutuksen loppupuolella olevaa tutkinnonsuorittajaa. Haastatelluista kolme oli nuoria ja viisi maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Haastattelun teemoiksi valitsimme oppisopimuksen aloittamisen, tarjotun tuen kokemisen, oppisopimuksen opiskelumuotona, opiskelijoiden ammattitaidon sekä tulevaisuuden suunnitelmat. Nauhoitimme ja litteroimme haastattelut, minkä jälkeen analysoimme aineiston sisällönanalyysilla. Vastaamme tutkimuksessamme seuraaviin
kysymyksiin: miten tutkinnonsuorittajat kokivat tarjotun tuen ja miten heidän ympärillään oleva tukiverkosto oli toiminut, millaisia kokemuksia heille jäi oppisopimuskoulutuksesta prosessina sekä millaiseksi tutkinnonsuorittajat kokivat ammatillisen osaamisensa ja ammattiidentiteettinsä.
Tutkimuksessamme ilmeni, että haastatellut tutkinnonsuorittajat olivat pääosin tyytyväisiä tuettuun oppisopimusopiskeluun ja kokivat koulutuksessa saamansa valmiudet riittäviksi avoimille työmarkkinoille siirtymistä varten. Lisäksi tutkinnonsuorittajat kertoivat tuetussa oppisopimuskoulutuksessa mukana olleen tukiverkoston hyödylliseksi ja tärkeäksi sekä vertaistuen merkitykselliseksi. Kaikki tutkinnonsuorittajat olivat kuitenkin kokeneet erityisesti opintojen alun haasteellisena. Nuoret tutkinnonsuorittajat korostivat suurimpina haasteina fyysisen ja henkisen jaksamisen opiskelun ohella. Nuoret olisivat myös kaivanneet lisää teoriaopintoja käytännön opiskelun rinnalle. Maahanmuuttajataustaiset tutkinnonsuorittajat sen sijaan nostivat esiin kielitaidon puutteellisuuden ja siitä johtuvat haasteet vuorovaikutustilanteissa.