Asiakkaiden kokemukset IKEA Oy:n verkkokaupasta
Ihanus, Kimmo (2009)
Ihanus, Kimmo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036975
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tekovaiheessa monet markkinat ovat taloudellisessa kriisissä ja talous maailmanlaajuisessa lamassa. Silti kuluttajat arvostavat ostamisen helppoutta ja vaativat yrityksiltä yhä parempia palveluita. Kiire ja tiukat aikataulut säätelevätkin usein arkipäiväistä elämää tämän päivän yhteiskunnassa, ja netissä ostamisen suosio kasvaa. Samalla kilpailu alalla kiristyy, kun nettikauppojen yleistyessä yritykset pystyvät tavoittamaan yhä suuremman asiakaskunnan. Tämä asettaa uusia haasteita yrityksille. On pysyttävä mukana teknologian kehityksessä, selvittävä kiristyvässä kilpailutilanteessa, vastattava asiakkaiden kasvaviin odotuksiin ja samalla pidettävä kulut pieninä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona IKEA Oy:lle kesällä 2009. Työn tavoite oli selvittää, minkälaisia kokemuksia asiakkailla on IKEA Oy:n verkkokaupasta. IKEA-Nettikauppa on kesällä 2008 Suomessa käyttöön otettu palvelu, josta asiakkaat voivat tilata IKEA-nettisivujen kautta yrityksen postimyyntivalikoimaan kuuluvia tuotteita. Kyseessä on varsin uusi palvelu, jonka asiakastyytyväisyyttä ei ole vielä tarkasti tutkittu. Tämän vuoksi tutkimus on mielenkiintoinen ja ajankohtainen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin 1.5. — 31.7.2009 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli 18 monivalintakysymystä sekä kolme avointa kysymystä. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tuloksista saatiin selville, että asiakkailla oli hyviä kokemuksia IKEA Oy:n verkkokaupasta. Asiakkaat arvostivat erityisesti ostamisen helppoutta sekä kattavaa ja helposti löydettävää informaatiota. Asiakkaat aikoivat myös tulevaisuudessa tilata IKEA-Nettikaupasta ja varsinkin naispuoliset asiakkaat olivat valmiita suosittelemaan palvelua tuttavilleen. IKEA-Nettikaupan maksujärjestelmä oli asiakkaiden mielestä jokseenkin sekava.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona IKEA Oy:lle kesällä 2009. Työn tavoite oli selvittää, minkälaisia kokemuksia asiakkailla on IKEA Oy:n verkkokaupasta. IKEA-Nettikauppa on kesällä 2008 Suomessa käyttöön otettu palvelu, josta asiakkaat voivat tilata IKEA-nettisivujen kautta yrityksen postimyyntivalikoimaan kuuluvia tuotteita. Kyseessä on varsin uusi palvelu, jonka asiakastyytyväisyyttä ei ole vielä tarkasti tutkittu. Tämän vuoksi tutkimus on mielenkiintoinen ja ajankohtainen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin 1.5. — 31.7.2009 välisenä aikana sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli 18 monivalintakysymystä sekä kolme avointa kysymystä. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tuloksista saatiin selville, että asiakkailla oli hyviä kokemuksia IKEA Oy:n verkkokaupasta. Asiakkaat arvostivat erityisesti ostamisen helppoutta sekä kattavaa ja helposti löydettävää informaatiota. Asiakkaat aikoivat myös tulevaisuudessa tilata IKEA-Nettikaupasta ja varsinkin naispuoliset asiakkaat olivat valmiita suosittelemaan palvelua tuttavilleen. IKEA-Nettikaupan maksujärjestelmä oli asiakkaiden mielestä jokseenkin sekava.