Nuorten kuluttajien odotukset hiustenmuotoilutuotebrändien televisiomainontaa kohtaan
Lyly, Liisa (2009)
Lyly, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117648
Tiivistelmä
Opinäytetyön toimeksiantajana toimi L’Oréal Finland Oy. L’Oréal Finland Oy on kansainvälisen emoyhtiön L’Oréalin tytäryhtiö. L’Oréal on kansainvälinen kauneudenhoitotuotteiden valmistaja ja markkinoija, jolla on 23 kansainvälistä brändiä. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2008 oli 17,5 miljardia euroa. Opinnäytetyö tehtiin L’Oréalin kuluttajakosmetiikan, CPD-osastolle L’Oréal Paris tiimin haircare and styling tuotepäällikölle Turkka Hirvoselle.
Opinnäytetyö selvitti nuorten kuluttajien odotukset hiustenmuotoilutuotebrändien tv-mainontaa kohtaan. Hiustenmuotoilutuotteiden tv-mainonnasta esimerkkinä oli L’Oréal Paris Studioline Indestructable, Schwarzkopf Got2be ja Wella Shockwaves televisiomainokset. Teoreettisena pohjana opinnäytetyölle käytettiin kuluttajakäyttäytymisen, brändin rakentamisen, markkinoinnin ja mainonnan kirjallisuutta sekä alan tutkimuksia ja artikkeleita Internetissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistavoista käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat valittiin rekrytoimalla ihmisiä, jotka vastaavat haluttua kohderyhmää 15 – 25
-vuotiaita nuoria miehiä ja naisia, jotka käyttävät hiustenmuotoilutuotteita. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, viisi miestä ja viisi naista. Haastatteluiden analysoinnissa käytettiin perusanalyysimenetelmää.
Haastateltavat odottivat hiustenmuotoilutuotemainokselta informatiivisuutta. Heidän mielestään hyvä mainos kertoi selkeästi tuotteen ominaisuuksista, sen käyttötavoista ja erilaisista muotoiluvaihtoehdoista. Haastateltaville oli tärkeää että tuote oli esillä hyvin mainoksessa. Mainosten toivottiin rakentuvan tarinan muotoon. Mainoksiin toivottiin myös huumoria.
L’Oréalin mainos oli informatiivinen ja tuote oli selkeästi esillä. Kuitenkin haastateltavat kaipasivat lisää opastusta tuotteen käyttöön ja ideoita erilaisista muotoiluvaihtoehdoista. Muotoilutuotteiden tv-mainonnassa avuksi voisi ottaa voimakkaan ohjauksen L’Oréalin Internet-sivuille, joista erilaisia muotoiluvinkkejä olisi saatavilla.
Opinnäytetyö selvitti nuorten kuluttajien odotukset hiustenmuotoilutuotebrändien tv-mainontaa kohtaan. Hiustenmuotoilutuotteiden tv-mainonnasta esimerkkinä oli L’Oréal Paris Studioline Indestructable, Schwarzkopf Got2be ja Wella Shockwaves televisiomainokset. Teoreettisena pohjana opinnäytetyölle käytettiin kuluttajakäyttäytymisen, brändin rakentamisen, markkinoinnin ja mainonnan kirjallisuutta sekä alan tutkimuksia ja artikkeleita Internetissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistavoista käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat valittiin rekrytoimalla ihmisiä, jotka vastaavat haluttua kohderyhmää 15 – 25
-vuotiaita nuoria miehiä ja naisia, jotka käyttävät hiustenmuotoilutuotteita. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, viisi miestä ja viisi naista. Haastatteluiden analysoinnissa käytettiin perusanalyysimenetelmää.
Haastateltavat odottivat hiustenmuotoilutuotemainokselta informatiivisuutta. Heidän mielestään hyvä mainos kertoi selkeästi tuotteen ominaisuuksista, sen käyttötavoista ja erilaisista muotoiluvaihtoehdoista. Haastateltaville oli tärkeää että tuote oli esillä hyvin mainoksessa. Mainosten toivottiin rakentuvan tarinan muotoon. Mainoksiin toivottiin myös huumoria.
L’Oréalin mainos oli informatiivinen ja tuote oli selkeästi esillä. Kuitenkin haastateltavat kaipasivat lisää opastusta tuotteen käyttöön ja ideoita erilaisista muotoiluvaihtoehdoista. Muotoilutuotteiden tv-mainonnassa avuksi voisi ottaa voimakkaan ohjauksen L’Oréalin Internet-sivuille, joista erilaisia muotoiluvinkkejä olisi saatavilla.