Perhekuntoutus päiväryhmätoimintana Riihimäellä
Junes, Johanna (2013)
Junes, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210227
Tiivistelmä
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi on noussut tärkeäksi teemaksi yhteiskunnassamme niin valtakunnallisella, kunnallisella kuin yhteisölliselläkin tasolla. Tällä hetkellä painotetaan lapsilähtöisen yhteiskunnan sekä hyvinvoivan lapsiperheen ehkäisyn merkitystä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen aiheena oli Riihimäen perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan kehittäminen. Hankkeen tavoitteena oli luoda selkeä toimintamalli ja vakiinnuttaa malli teemoineen perhekuntoutuksen päiväryhmätoimintaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää haastatteluiden avulla päiväryhmätoiminnan vanhempien ajatuksia ja kokemuksia toiminnasta. Tarkoituksena oli kehittää toimintamallia vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa käytettiin tiedonhankintamenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kehittämiskysymykseen pyrittiin saamaan vastaus teettämällä teemahaastattelu asiakasperheiden vanhemmille, jonka jälkeen esiin nousseita teemoja tarkasteltiin hanketyöryhmän keskustelun avulla sekä perhetyön kehittämispäivänä. Havainnointi toimi teemahaastattelutulosten tukena.
Hankkeen konkreettisena tuotoksena rakentui perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan vuosiympyrä. Vuosiympyrä rakentui perhekuntoutustoiminnan ryhmäjaksoista ja vuosiympyrässä on huomioitu tämän kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen haastatteluiden kehittämisehdotukset. Lisäksi kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen haastatteluiden tulokset huomioitiin viikko-ohjelmamallissa. Vanhemmat kokivat perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan hyödyllisenä toimintana. Vanhemmat painottivat päivärytmin tärkeyttä yhtenä perheen voimavarana. Toiminnassa tulee kiinnittää huomiota muun muassa yhteisiin retkipäiviin sekä perhepäiviin. Hankkeen tuloksena rakennettua vuosiympyrämallia on jo lähdetty juurruttamaan päiväryhmätoimintaan. Pääsääntöisesti sekä päiväryhmätoiminnan vanhemmat että ohjaajat olivat aktiivisesti mukana osallistumassa hankkeeseen ja kehittämässä perhekuntoutuksen päiväryhmätoimintaa edistävämmäksi.
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen aiheena oli Riihimäen perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan kehittäminen. Hankkeen tavoitteena oli luoda selkeä toimintamalli ja vakiinnuttaa malli teemoineen perhekuntoutuksen päiväryhmätoimintaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää haastatteluiden avulla päiväryhmätoiminnan vanhempien ajatuksia ja kokemuksia toiminnasta. Tarkoituksena oli kehittää toimintamallia vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa käytettiin tiedonhankintamenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kehittämiskysymykseen pyrittiin saamaan vastaus teettämällä teemahaastattelu asiakasperheiden vanhemmille, jonka jälkeen esiin nousseita teemoja tarkasteltiin hanketyöryhmän keskustelun avulla sekä perhetyön kehittämispäivänä. Havainnointi toimi teemahaastattelutulosten tukena.
Hankkeen konkreettisena tuotoksena rakentui perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan vuosiympyrä. Vuosiympyrä rakentui perhekuntoutustoiminnan ryhmäjaksoista ja vuosiympyrässä on huomioitu tämän kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen haastatteluiden kehittämisehdotukset. Lisäksi kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen haastatteluiden tulokset huomioitiin viikko-ohjelmamallissa. Vanhemmat kokivat perhekuntoutuksen päiväryhmätoiminnan hyödyllisenä toimintana. Vanhemmat painottivat päivärytmin tärkeyttä yhtenä perheen voimavarana. Toiminnassa tulee kiinnittää huomiota muun muassa yhteisiin retkipäiviin sekä perhepäiviin. Hankkeen tuloksena rakennettua vuosiympyrämallia on jo lähdetty juurruttamaan päiväryhmätoimintaan. Pääsääntöisesti sekä päiväryhmätoiminnan vanhemmat että ohjaajat olivat aktiivisesti mukana osallistumassa hankkeeseen ja kehittämässä perhekuntoutuksen päiväryhmätoimintaa edistävämmäksi.