Päivystyspoliklinikalla työskentelevältä sairaanhoitajalta vaadittava ammatillinen osaaminen
Autio, Krista; Pyykkö, Tommi; Jäntti, Saara (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Autio, Krista
Pyykkö, Tommi
Jäntti, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päivystyspoliklinikalla työskentelevältä sairaanhoitajalta vaadittavaa ammatillista osaamista. Tavoitteena oli selvittää, minkälaista osaamista vaaditaan sairaanhoitajalta päivystyspoliklinikalla.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013. Aineiston ana- lyysimenetelmänä käytettiin aineistolähteistä sisällönanalyysia.
Haastateltavat sairaanhoitajat työskentelevät Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kahdella eri päivystyspoliklinikalla. Haastateltavat valikoituivat satunnaisesti kliinisen opettajan ja molempien päivystyspoliklinikoiden osastonhoitajien kautta. Haastateltavilla oli kaikilla vähintään viiden vuoden työkokemus polikliinisesta hoitotyöstä.
Kysymyksiä haastattelussa oli kaksi: ”Minkälaista ammatillista osaamista vaaditaan päivystys- poliklinikalla työskenteleviltä sairaanhoitajilta?” ja ”Miten kuvaat päivystyksessä työskentele- vien sairaanhoitajien osaamista?”.
Tutkimuksen tuloksiksi haastatteluista nousi esiin ensimmäisen kysymyksen osalta kolme yläluokkaa: potilaan hoidontarpeen sujuva arviointi, toiminnan mahdollistavat taidot sekä toimintaa edistävät psyykkiset ja sosiaaliset taidot. Potilaan hoidontarpeen arvioinnin alaluokiksi selkiintyivät tulovaiheen hoidontarpeen arviointi, potilaan tilan seuranta ja potilaiden oikean hoitojärjestyksen ymmärtäminen ja hallitseminen. Toiminnan mahdollistaviksi taidoiksi koettiin teoriatieto sekä kädentaidot. Toimintaa edellyttävät psyykkiset ja sosiaaliset taidot pitivät sisällään vuorovaikutustaidot, stressinsietokyvyn sekä kyvyn toimia hoitotyössä itsenäisesti.
Toisen kysymyksen osalta esiin nousivat osaamisen nykytason tila, joka yleisesti koettiin hy- väksi, jatkuvan kouluttautumisen tärkeys sekä kokemuksen merkitys hoitotyössä.
Jatkotutkimusehdotuksina mieleen tulivat yksittäisten osaamisalueiden tarkempi tutkiminen, esimerkiksi millaisia kädentaitoja konkreettisesti päivystyspoliklinikalla työskennellessä tar- vitsee osata sekä kuinka eettisyys nousee esiin päivystyspoliklinikalla työskennellessä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013. Aineiston ana- lyysimenetelmänä käytettiin aineistolähteistä sisällönanalyysia.
Haastateltavat sairaanhoitajat työskentelevät Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kahdella eri päivystyspoliklinikalla. Haastateltavat valikoituivat satunnaisesti kliinisen opettajan ja molempien päivystyspoliklinikoiden osastonhoitajien kautta. Haastateltavilla oli kaikilla vähintään viiden vuoden työkokemus polikliinisesta hoitotyöstä.
Kysymyksiä haastattelussa oli kaksi: ”Minkälaista ammatillista osaamista vaaditaan päivystys- poliklinikalla työskenteleviltä sairaanhoitajilta?” ja ”Miten kuvaat päivystyksessä työskentele- vien sairaanhoitajien osaamista?”.
Tutkimuksen tuloksiksi haastatteluista nousi esiin ensimmäisen kysymyksen osalta kolme yläluokkaa: potilaan hoidontarpeen sujuva arviointi, toiminnan mahdollistavat taidot sekä toimintaa edistävät psyykkiset ja sosiaaliset taidot. Potilaan hoidontarpeen arvioinnin alaluokiksi selkiintyivät tulovaiheen hoidontarpeen arviointi, potilaan tilan seuranta ja potilaiden oikean hoitojärjestyksen ymmärtäminen ja hallitseminen. Toiminnan mahdollistaviksi taidoiksi koettiin teoriatieto sekä kädentaidot. Toimintaa edellyttävät psyykkiset ja sosiaaliset taidot pitivät sisällään vuorovaikutustaidot, stressinsietokyvyn sekä kyvyn toimia hoitotyössä itsenäisesti.
Toisen kysymyksen osalta esiin nousivat osaamisen nykytason tila, joka yleisesti koettiin hy- väksi, jatkuvan kouluttautumisen tärkeys sekä kokemuksen merkitys hoitotyössä.
Jatkotutkimusehdotuksina mieleen tulivat yksittäisten osaamisalueiden tarkempi tutkiminen, esimerkiksi millaisia kädentaitoja konkreettisesti päivystyspoliklinikalla työskennellessä tar- vitsee osata sekä kuinka eettisyys nousee esiin päivystyspoliklinikalla työskennellessä.