Henkilöstötutkimusten tulosten vertailu, Case: Edita Prima
Andersson, Miisa (2013)
Andersson, Miisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on viestintäkonserni Edita. Työn tarkoituksena on saada kattava kuva Edita Priman työilmapiirin ja ryhmähengen, tiedonkulun ja esimiestyön nykytilasta sekä kehityksestä. Tavoitteena on löytää tärkeimmät kehityskohteet ja sopivimmat kehitystoimenpiteet Edita Priman työilmapiirin ja ryhmähengen, tiedonkulun sekä esimiestyön parantamiseksi.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on organisaatiokulttuuri ja sen tutkiminen, arvojen näkyminen työyhteisön arjessa ja vuorovaikutuksen merkitys työyhteisössä. Käsitellyt teemat ovat: henkilöstötutkimus, työkulttuuri ja -ilmapiiri, luottamus, oikeudenmukaisuus, ongelmat ja ristiriidat, viestintä ja tiedonkulku, työntekijän vaikutusmahdollisuudet työpaikalla, kohteliaat käytöstavat, palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä päätöksenteko. Lähdemateriaalina on pääosin käytetty ajantasaista kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Pohjoismaiden suurimpaan viestintäkonserniin, Editaan, kuuluva Edita Prima. Edita Prima on Helsingissä toimiva noin 170 henkilöä työllistävä yhtiö, joka tuottaa graafisen viestinnän kokonaispalveluita.
Opinnäytetyön tiedot Edita-konsernin ja sen tytäryhtiö Edita Priman henkilöstön tyytyväisyydestä pohjautuvat koko Edita-konsernissa vuonna 2013 tehtyyn henkilöstötutkimukseen, jota verrataan vuoden 2012 vastauksiin. Vuoden 2012 henkilöstötutkimuksen toteutti Edita-konsernin henkilöstöhallinto ja vuoden 2013 henkilöstötutkimuksen Innolink Research Ltd. yhdessä Edita-konsernin henkilöstöhallinnon kanssa. Edita-konsernissa vuonna 2013 toteutetun henkilöstötutkimuksen tulokset ovat tässä opinnäytetyössä tutkittavien väittämien osin numeerisia arvosanoja, minkä vuoksi tarkempien taustatietojen saamiseksi haastateltiin viittä Edita Priman työntekijää. Edita Priman työntekijöille tehdyt lomakehaastattelut olivat tutkimusmenetelmältään kvalitatiivisia haastatteluita, joilla saatiin työntekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä tutkittavien aiheiden taustoista, nykytilanteesta sekä kehitystoimenpiteistä.
Henkilöstötutkimusten ja haastatteluiden perusteella ongelmakohdiksi nostettiin kiitoksen ja huomion vähäisyys työpaikalla sekä tiedonkulun ongelmat. Johtopäätöksenä ehdotetaan ratkaisumalleja, joilla Edita Priman ongelmakohtia voisi parantaa. Kehitystoimenpiteet ovat ehdotuksia, jotka voivat olla apuna tehokkaamman ja viihtyisämmän työyhteisön kehittämisessä.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on organisaatiokulttuuri ja sen tutkiminen, arvojen näkyminen työyhteisön arjessa ja vuorovaikutuksen merkitys työyhteisössä. Käsitellyt teemat ovat: henkilöstötutkimus, työkulttuuri ja -ilmapiiri, luottamus, oikeudenmukaisuus, ongelmat ja ristiriidat, viestintä ja tiedonkulku, työntekijän vaikutusmahdollisuudet työpaikalla, kohteliaat käytöstavat, palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä päätöksenteko. Lähdemateriaalina on pääosin käytetty ajantasaista kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Pohjoismaiden suurimpaan viestintäkonserniin, Editaan, kuuluva Edita Prima. Edita Prima on Helsingissä toimiva noin 170 henkilöä työllistävä yhtiö, joka tuottaa graafisen viestinnän kokonaispalveluita.
Opinnäytetyön tiedot Edita-konsernin ja sen tytäryhtiö Edita Priman henkilöstön tyytyväisyydestä pohjautuvat koko Edita-konsernissa vuonna 2013 tehtyyn henkilöstötutkimukseen, jota verrataan vuoden 2012 vastauksiin. Vuoden 2012 henkilöstötutkimuksen toteutti Edita-konsernin henkilöstöhallinto ja vuoden 2013 henkilöstötutkimuksen Innolink Research Ltd. yhdessä Edita-konsernin henkilöstöhallinnon kanssa. Edita-konsernissa vuonna 2013 toteutetun henkilöstötutkimuksen tulokset ovat tässä opinnäytetyössä tutkittavien väittämien osin numeerisia arvosanoja, minkä vuoksi tarkempien taustatietojen saamiseksi haastateltiin viittä Edita Priman työntekijää. Edita Priman työntekijöille tehdyt lomakehaastattelut olivat tutkimusmenetelmältään kvalitatiivisia haastatteluita, joilla saatiin työntekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä tutkittavien aiheiden taustoista, nykytilanteesta sekä kehitystoimenpiteistä.
Henkilöstötutkimusten ja haastatteluiden perusteella ongelmakohdiksi nostettiin kiitoksen ja huomion vähäisyys työpaikalla sekä tiedonkulun ongelmat. Johtopäätöksenä ehdotetaan ratkaisumalleja, joilla Edita Priman ongelmakohtia voisi parantaa. Kehitystoimenpiteet ovat ehdotuksia, jotka voivat olla apuna tehokkaamman ja viihtyisämmän työyhteisön kehittämisessä.