Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

KULUTTAJIEN MIELIKUVAT JA LAATUVAATIMUKSET SEKÄ LIIKEMERKKIEN TUNNETTUUS LUOMU- JA LÄHIRUOASTA POHJOIS-KARJALASSA

Mähönen, Tiina (2013)

 
Avaa tiedosto
tiina_mahonen.pdf (995.5Kt)
Lataukset: 


Mähönen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210178
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pohjoiskarjalaisten kuluttajien mielikuvia ja laatuvaatimuksia luomu- ja lähiruokaa kohtaan sekä keskeisten luomu- ja lähiruokamerkkien tunnettuutta. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi ProAgria Pohjois-Karjala, jonka hallinnoimaan Ekotassu-kehittämishankkeeseen opinnäytetyö liittyy.

Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen avulla, sähköpostikyselynä sekä strukturoituna haastatteluna lähiruokapäivillä Joensuun Sokoksella. Kyselyt ja haastattelut suoritettiin 27.3- 11.4.2013 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi yhteensä 39 pohjoiskarjalaista kuluttajaa, joista naisia oli 24 ja miehiä 15. Vastaajia oli 22-vuotiaasta 90-vuotiaaseen saakka, ja heidän keski-ikänsä oli 38 vuotta.

Pohjoiskarjalaisten mielikuvissa luomuruoka on luonnonmukaista, puhdasta, ekologista ja terveellistä ja sen tuottamiseen on käytetty korkealaatuisia raaka-aineita. Luomuruokaan suhtaudutaan epäillen etenkin miesten keskuudessa. Lähiruokaa pidetään etenkin lähellä tuotettuna, tuoreena ja terveellisenä, mutta sen hintaa pidetään korkeana.

Laatuvaatimuksissa selvisi, että niin luomu- kuin lähiruoallekin tuoreus, puhtaus ja maku ovat tärkeitä laatuominaisuuksia. Lisäksi lähiruoalle tärkeä ominaisuus on paikallisuus. Luomuruoalta kuluttajat taas haluavat luotettavuutta ja ekologisuutta. Logojen tunnettuus oli hyvä. Aurinkomerkki ja Makuja Pohjois-Karjalasta -merkki tunnettiin parhaiten, Demeter- ja Maakuntien parhaat -merkit tunnettiin huonoiten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste