Osuuskunta opiskelijayrittäjyyden edistäjänä ammattikorkeakouluissa
Raunio, Heidi (2013)
Raunio, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210207
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210207
Tiivistelmä
Suomen kehittyvä yhteiskunta tarvitsee lisää yrittäjiä ja yrittäjämäistä toimintaa luomaan kasvuyrityksiä ja lisäämään työpaikkoja. Sitä edistetään muun muassa tarjoamalla yrittäjyyskasvatusta kouluissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten osuuskuntamuotoinen opiskelu ammattikorkeakouluissa edistää yrittäjyyttä, minkälaista osuustoimintaa Laurea Otaniemessä on ja miten sitä voisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aiheen keskeiset käsitteet eli opiskelijayrittäjyys, opiskelijayrittäjyyden edistäminen ja opiskelijaosuuskunta. Tietoa osuustoimintamuotoisesta opiskelusta on haettu Suomen eri ammattikorkeakouluissa toimivista opiskelijaosuuskunnista.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta. Teemahaastatteluiden avulla kerättiin tietoa opiskelijaosuuskunnista Laurea Otaniemessä. Haastatteluihin valittiin kaksi lehtoria, jotka ovat olleet tukemassa opiskelijaosuuskuntia sekä opiskelijayrittäjyyttä edistävän tiimin vetäjä. Lisäksi haastateltiin Laurea Otaniemen opiskelijoita, jotka perustivat osuuskunnan vuonna 2012.
Tuloksista selvisi, että opiskelu osuustoimintamuotoisesti opettaa yrittäjyyteen tarvittavia taitoja kuten tiimityöskentely- ja johtamistaitoja sekä markkinointi- ja myyntitaitoja. Opiskelija kasvattaa osuustoiminnan kautta verkostojaan sekä parantaa omia työelämän valmiuksia.
Opiskelijaosuustoiminta on tulosten pohjalta Laurea Otaniemessä vielä alkuvaiheessa ja se kehittyy pikkuhiljaa. Osuustoiminnan kehittämiseen tarvittaisiin lisää tietoa opiskelijaosuuskunnan mahdollisuuksista oppilaitoksissa sekä opettajien että opiskelijoiden keskuudessa. Kehittämiseen tarvittaisiin myös lisää esimerkkejä opiskelijaosuuskunnista ja aiheesta innostuneita opettajia ja opiskelijoita viemään asiaa eteenpäin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aiheen keskeiset käsitteet eli opiskelijayrittäjyys, opiskelijayrittäjyyden edistäminen ja opiskelijaosuuskunta. Tietoa osuustoimintamuotoisesta opiskelusta on haettu Suomen eri ammattikorkeakouluissa toimivista opiskelijaosuuskunnista.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta. Teemahaastatteluiden avulla kerättiin tietoa opiskelijaosuuskunnista Laurea Otaniemessä. Haastatteluihin valittiin kaksi lehtoria, jotka ovat olleet tukemassa opiskelijaosuuskuntia sekä opiskelijayrittäjyyttä edistävän tiimin vetäjä. Lisäksi haastateltiin Laurea Otaniemen opiskelijoita, jotka perustivat osuuskunnan vuonna 2012.
Tuloksista selvisi, että opiskelu osuustoimintamuotoisesti opettaa yrittäjyyteen tarvittavia taitoja kuten tiimityöskentely- ja johtamistaitoja sekä markkinointi- ja myyntitaitoja. Opiskelija kasvattaa osuustoiminnan kautta verkostojaan sekä parantaa omia työelämän valmiuksia.
Opiskelijaosuustoiminta on tulosten pohjalta Laurea Otaniemessä vielä alkuvaiheessa ja se kehittyy pikkuhiljaa. Osuustoiminnan kehittämiseen tarvittaisiin lisää tietoa opiskelijaosuuskunnan mahdollisuuksista oppilaitoksissa sekä opettajien että opiskelijoiden keskuudessa. Kehittämiseen tarvittaisiin myös lisää esimerkkejä opiskelijaosuuskunnista ja aiheesta innostuneita opettajia ja opiskelijoita viemään asiaa eteenpäin.